
4 cultuurtips voor een dagje Brussel
Een immersieve tijdreis met Napoleon, Belgische jazz op een Molenbeeks industrieterrein of huizen kijken in art-deco-woningen die zelden de deuren openen. Pasarreporter Gert Corremans deelt vier tips voor een fascinerende cultuurtrip naar Brussel.
Ten oorlog met Napoleon
Het Koninklijk Legermuseum stalt maar liefst twaalf eeuwen militaire geschiedenis uit, van ridderharnas tot straaljager. De gigantische luchtvaarthal, met zo’n honderd vliegtuigen, is niet het enige hoogtepunt. Bovenop de monumentale triomfboog van het Jubelpark heb je een prachtig uitzicht over Brussel.
Dit voorjaar pakt het museum uit met een wereldpremière. Napoleon, de immersieve saga laat je een half uur lang in het hoofd van de Kleine Keizer kruipen. Hij verwelkomt je op Sint-Helena, het afgelegen eiland waar hij verbannen was, en haalt herinneringen op aan zijn bewogen leven. Een militaire stafvergadering of cavalerieaanval, de slag bij Austerlitz en de mislukte veldtocht in Rusland, de lange bootreis naar Sint-Helena: dankzij de virtual-reality-headset beleef je het allemaal alsof je er zelf bij was.
Het Legermuseum omkadert de immersieve attractie met een klassieke expo met authentieke voorwerpen uit de eigen collectie, zoals wapens, uniformen en schilderijen.
Napoleon, de immersieve saga, Tot 17 augustus, Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis, Jubelpark
Glasramen en gouden olifanten
BANAD Festival – voluit Brussels Art Nouveau Art Deco – viert deze maand de honderdste verjaardag van de art deco. Grijp je kans en ga rondneuzen in privéwoningen, kerken, paleizen en villa’s die anders gesloten blijven. Of bezichtig architectuurparels die wel permanent toegankelijk zijn met een deskundige gids. Ruim zestig interieurs verwelkomen bezoekers tijdens de komende drie weekends.
Onze aanraders? Woning Marit (geometrische glasramen), Cinema Eldorado (verguld stucwerk met olifanten), de orthodoxe synagoge van Anderlecht, het Palais de la Folle Chanson en de twee Brusselse klassiekers, het Flageygebouw en de basiliek van Koekelberg.
Een samenhangende stijlbeweging was de art deco niet. De gebouwen en interieurs stralen allemaal een gelijkaardig optimisme, geloof in technologie, rijkdom en ambitie uit, maar nemen uiteenlopende vormen aan. De benaming art deco is pas in 1968 bedacht door een Britse kunsthistoricus en verwijst naar de Exposition internationale des art décoratifs et industriels modernes, een wereldexpo die in 1925 in Parijs plaatsvond.
BANAD Festival, 15 tot 30 maart, diverse locaties in Brussel
Jazz in de kanaalzone
Jazz, urban etno en ruisende bomen: dat is de soundtrack van de zomereditie het Brosella Festival in het Groentheater aan het Atomium. Het Brosella Spring Festival baadt dan weer in een intieme, alternatieve clubsfeer. Op dus naar LaVallée, een brokje Berlijn verdwaald in Brussel. De oude industriële wasserij in de Molenbeekse kanaalzone biedt vandaag onderdak aan een community van kunstenaars en creatieve ondernemers.
Brosella zet twee binnenpodiums op en nodigt tien bands uit, die een staalkaart vormen van het beste dat de Belgische jazzscene te bieden. Je kent niemand op de affiche? Niet getreurd, dit is een ontdekkingsfestival, dat jonge muzikanten en zelfs debutanten een kans geeft. In de kleine zaal passen per avond maximum driehonderd bezoekers, wat de afstand tussen het podium en het publiek miniem maakt. Intense concerten gegarandeerd dus.
Brosella Spring Festival, 20 tot 22 maart, LaVallée, Molenbeek
Oost-Europa door een Poolse bril
Bij Bozar lopen al twee kleppers van expo’s. Op Khorós, de eerste grote overzichtsexpo van Berlinde de Bruyckere, ontdek je hoe de kunstenares zich de voorbije 25 jaar liet inspireren door ‘compagnons de route’ als Patti Smith, Pasolini en Lucas Cranach de Oude. When we see us vat de voorbije honderd jaar zwarte kunst samen in ruim 150 meesterwerken. Een once-in-a-lifetime belevenis die je niet mag missen!
Vanaf deze week komt daar een derde kleinere, maar even boeiende expo bij. Familiar Strangers bekijkt de Oost-Europeanen vanuit een Pools perspectief. Dertien hedendaagse kunstenaars reflecteren over de politieke en sociale evoluties in de postcommunistische landen en maken je bewust van hun culturele rijkdom en diversiteit. Iedere kunstenaar krijgt een eigen kamer, omdat kunst in de communistische dictaturen vaak in privéwoningen werd getoond. Alle kamers geven in Brussel uit op een centrale ontmoetingsruimte.
Samen schetsen de kunstenaars een Oost-Europa dat rijk is aan culturen en identiteiten, en waar minderheden en migranten met specifieke uitdagingen kampen. Vanop afstand, vanuit Europese hoofdstad Brussel, namen we de nuances lange tijd niet waar. De invasie in Oekraïne dwingt ons om scherper te kijken, en dan helpt een Poolse bril.
Familiar Strangers, 14 maart tot 29 juni, Bozar