
4 verrassende expo’s in Wallonië
Zin om de komende weken de taalgrens over te steken en je uitstapje te kruiden met een vleugje cultuur? Pasarreporter Gert Corremans tipt vier boeiende expo’s in Wallonië.
Glimlachen met tekeningen
Symmetrische Franse tuinen, een elegant kasteel met spitse torens, vijvers, eeuwenoude bomen, een prachtige didactische boomgaard. Op het Domein Solvay in Terhulpen lijkt het alsof de Loire door Waals-Brabant stroomt. In de boerderij van het kasteelpark huist de Stichting Folon. Hier ontdek je beelden, illustraties, gravures, aquarellen en tekeningen van de wereldberoemde kunstenaar Jean-Michel Folon (1934-2005).
Nog nooit van gehoord? Combineer je wandeling in het park dan met een museumbezoek. De tijdelijke expo Drawing Room voert je terug naar het begin van Folons carrière. In de jaren 1950 illustreerde hij weekbladen als Pan en Moustique met humoristische tekeningen. Met klare lijnen drukte hij fantasieën, menselijke eigenaardigheden en filosofische ideeën uit. Of soms ook klinkklare nonsens, want ook onzin kan een glimlach op je gezicht toveren. Folon bewonderde kunstenaars als Sempé, Steinberg, Bosc, Bara en Savignac, en als je in dat rijtje amper namen herkent, ben je niet alleen. Op de expo, die 150 grafische werken toont, gidst Folon zelf je door een fascinerende, vergeten bladzijde uit de geschiedenis van de tekenkunst.
Drawing Room, tot 31 augustus, Stichting Folon, Gewestelijk Domein Solvay, Terhulpen
Mijnwerker ontmoet karikaturist
Op zijn tijdelijke expo’s zet het Musée Rops in Namen graag tijdgenoten van Félicien Rops in de schijnwerpers. Ditmaal is Constantin Meunier (1831-1905) aan de beurt. Meunier brak internationaal door als een sociaal geëngageerde kunstenaar die de leefwereld van boeren en arbeiders schilderde of in brons goot. Beroemde beelden zoals De Zaaier geven de arbeid een nobel karakter. Op de schilderijen is het leven vaak een intense, bijna epische strijd.
De ernstige Meunier en de satirische karikaturist Rops ontmoetten elkaar geregeld op avant-garde-expo’s en in kunstkringen. Maar je zou vermoeden dat hun werelden elkaar nauwelijks raakten. De nieuwe expo Constantin Meunier, de genese van een beeld, geeft je daar een andere kijk op. In de jaren 1880 verruimde Meunier zijn horizon door als illustrator aan de slag te gaan. Zo leverde hij ook zijn bijdrage aan de prentkunst. Het Musée Rops situeert zijn gravures, tekeningen, schilderijen en sculpturen ten opzichte van zijn tijdgenoten. Wist je dat Meuniers neef Henri Meunier schitterende affiches in art-nouveau-stijl ontwierp?
Constantin Meunier, de genese van een beeld, tot 7 september, Musée Rops, Namen
Stemmen die je minder vaak hoort
BPS22 in Charleroi zou je het S.M.A.K. of M HKA van Wallonië kunnen noemen. Boeiende, hedendaagse kunstenaars debuteren hier vaak voor een Belgisch publiek. Deze lente mag de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Candice Breitz het hele museum overnemen met indrukwekkende foto’s, installaties en videowerken. OFF VOICES bekritiseert de problematische invloed van sociale media, massacultuur en celebrity worship op onze identiteit en wereldbeeld. Algoritmes pushen dominante verhalen, houden witte privileges in stand en splitsen je desinformatie en vooroordelen in de maag. Op de nieuwe informatiemarkt overschreeuwen de populaire jongens de meer genuanceerde boodschappen. Ze leiden je af van de minderheden zonder megafoon en beperken je empathie tot mensen die niet te veel van jou verschillen. Gelukkig biedt Candice Breitz weerwerk, van collages die stereotypes over gender en ras aanklagen tot een muurschildering die aandacht vraagt voor sekswerkers in Kaapstad.
Candice Breitz: OFF VOICES, tot 11 mei, BPS22, Charleroi
Wapengekletter in het museum
Politici peperen ons om de haverklap in dat we ons moeten voorbereiden op oorlog, alsof je met de juiste mentaliteit doodslag en verwoesting beter aankan. De nieuwe expo in museum La Boverie in Luik sluit aan bij de nieuwe tijdsgeest. Ars Mechanica toont het ‘industriële en artistieke erfgoed’ van de FN Browning Group, die eigendom is van de Waalse overheid. FN Herstal en de Browning Arms Company brachten ‘legendarische’ vuurwapens als het Winchestergeweer en het Browningpistool op de markt, maar bouwden ook auto’s, motorfietsen, straalmotoren en raketonderdelen. De expo koppelt de technologische hoogstandjes aan kunstwerken. Schilderijen, sculpturen en affiches van bekende kunstenaars krijgen hun plaats naast foto’s uit de bedrijfsarchieven, prachtig versierde wapens en elegante oldtimers. De boodschap: al wat je hier ziet, of het nu om kunst of wapens gaat, is een expressie van het menselijk genie. De producten die de FN-Browning Group in zijn 135-jarig bestaan lanceerde, veroorzaakten technologische revoluties. Wat ons alleszins intrigeert, is dat deze expo sterk lijkt op propaganda. Maar dat kan je pas in het museum zelf beoordelen.
Ars Mechanica. De kracht om te innoveren. 25 april tot 27 juli, Museum La Boverie, Luik