4x nieuw in de musea
Waarom hield Roger Raveel van lege vlakken? En hoeveel vrouwelijke designers uit de vorige eeuw ken jij? Pasarreporter Gert Corremans selecteert vier nieuwe expo’s in onze musea.
Tijdelijk afscheid van Roger Raveel
Monografische musea, die je onderdompelen in het leven en werk van één kunstenaar, zijn bij ons niet dik gezaaid. Het Roger Raveel Museum is zonder meer een pareltje: ontworpen door toparchitect Stéphane Beel en gebouwd toen de kunstenaar nog leefde, in zijn geliefde dorp Machelen-aan-de-Leie. Nog tot februari viert het museum zijn 25ste verjaardag. Daarna sluiten de deuren anderhalf jaar voor renovatiewerken.
Om het jubileumjaar in schoonheid af te sluiten, vuurt het museum maar liefst drie nieuwe expo’s op je af. MONOS neemt je op wereldreis langs opmerkelijke musea die op één kunstenaar focussen. 25 jaar Roger Raveel Museum brengt de museumgeschiedenis in beeld aan de hand van foto’s, video’s, interviews en ander archiefmateriaal.
Natuurlijk wil je vooral werken Roger Raveel zien, de originele, niet te klasseren dorpskunstenaar. Zijn Nieuwe Visie plukte stijlkenmerken weg bij de popart van Andy Warhol, de abstractie van Mondriaan, het expressionisme van Van Gogh. De expo De leegte om mij heen zoomt in op wat typisch Raveel is: vensters, spiegels, doorzichten, kleurvlakken en onbeschilderd canvas. Liet Raveel leegtes in zijn werk of schiep hij ruimte om met jou, de kijker, te communiceren?
De leegte om mij heen, tot 9 februari, Roger Raveel Museum, Machelen-aan-de-Leie (Zulte)
Vrouwen die designgeschiedenis schreven
Design Museum Brussel zet vergeten en onderschatte vrouwelijke ontwerpers in de spotlights met een dubbelexpo. Here We Are! Women in Design 1900 – Today bekijkt 120 jaar internationale designgeschiedenis, van het modernisme tot vandaag, door de ogen van tachtig vrouwelijke ontwerpers en ondernemers. Eileen Gray ontwierp modernistische villa’s en meubels, zakenvrouw Armi Ratia is de ‘Mari’ achter het Finse succesmerk Marimekko en Charlotte Perriand bokste jarenlang op tegen de lange schaduw Le Corbusier, met wie ze tien jaar samenwerkte.
Design Museum Brussel schrijft zelf een Belgisch hoofdstuk bij de internationale expo, die overkomt uit het Vitra Design Museum. Untold stories – Vrouwelijke ontwerpers in België, 1880-1980 herwaardeert Belgische ontwerpsters of haalt ze zelfs uit de vergetelheid, en vertelt hun verhaal van emancipatie en professionalisering.
Here We Are! Women in Design 1900 – Today, 16 oktober tot 9 maart, Design Museum Brussel
Plastisch, maar niet altijd fantastisch
De topattractie in het Design Museum Brussel is The Plastic Design Collection, die deel uitmaakt van de vaste collectie. Vijfhonderd objecten, van lampen, eetserviezen en vazen tot sofa’s, kastjes en tafels, voeren je terug naar de kleur- en fantasierijke sixties. De wonderjaren van het plastic design eindigden met de oliecrisis van 1973. Gelukkig maar!
Of is dat polyvalente, in alle vormen gietbare plastic ook fantastisch? Met Plastic Fantastic? maakt het Industriemuseum Gent de balans op van de eeuw van de kunststof. Microplastics vergiftigen de natuur en in de oceanen drijven continenten van plasticsoep, maar kunststoffen blijven dé uitvinding van het industriële tijdperk. Op de expo ontdek je de geschiedenis, productie en toepassingen, maar sta je ook stil bij de milieuschade. De man die plastic revolutie ontketende, was de Gentenaar Leo Baekeland. In 1909 patenteerde hij de eerste volledig synthetische kunststof: het bakeliet. De expo opent op zijn verjaardag.
Plastic Fantastic? 14 november tot 1 juni, Industriemuseum Gent
Van schets tot meesterwerk
Schetsen spelen een belangrijke rol in het ontstaan van een kunstwerk. Op Drafts. From Rubens to Khnopff laat het Museum voor Schone Kunsten in Brussel je meekijken over de schouders van iconische kunstenaars. Ieder kunstwerk, van Rogier van der Weyden tot René Magritte, van Rembrandt tot Rik Wouters, begint met een krabbel op papier, een beeldje in miniatuur, een snelle aquarel… noem maar op. Wie mobiles maakt, zoals Alexander Calder, doet tests met maquettes. En Rubens kon zich uitleven in zijn schetsen. Achter zijn tekenblad was hij vrij om te experimenteren; in zijn atelier bedierven opdrachtgevers en assistenten de pret. Teams van het museum waren twee jaar in de weer met de restauratie van de honderd schetsen die je te zien krijgt. De expo is de kroon op hun werk.
Drafts. From Rubens to Khnopff, 11 november tot 16 februari, Museum voor Schone Kunsten, Brussel