
6 foto-expo’s om van te smullen
Op tijdreis naar Berlijn of Parijs in de jaren 1920, op expeditie in het Braziliaanse regenwoud of de geschiedenis opnieuw verteld met artificiële intelligentie? Pasarreporter Gert Corremans selecteert zes foto-expo’s die je meenemen naar andere werelden.
Van covermodel tot oorlogsreporter
Met Lee Miller in Print laat FOMU je kennismaken met een vrouwelijke pionier in de mannenwereld van de fotografie. Lee Miller (1907-1977) poseerde als twintiger nog voor modebladen als Vogue, maar trok in 1929 naar Parijs om in de leer te gaan bij de surrealistische topfotograaf Man Ray.
Miller stichtte haar eigen fotostudio en publiceerde in de bekendste magazines. Tijdens de Tweede Wereldoorlog schoolde ze zich om tot fotojournalist en werd een van de weinige vrouwelijke reporters aan het front. De expo in FOMU was eerder te zien bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en zet een baanbrekende fotografe in de spotlights, die zichzelf keer op keer opnieuw uitvond.
Lee Miller in print, tot 8 juni, FOMU – Fotomuseum Antwerpen
Steengoede foto’s
Achter de pseudoniemen Cami Stone en Sasha Stone schuilden de fotografen Wilhelmine Camille Honorine Schammelhout en de Aleksander Serge Steinsapir. Ze ontmoetten elkaar in Berlijn en richtten daar in 1924 Studio Stone op. De studio nam zowel publicitaire of industriële als artistieke opdrachten aan en stond even hoog aangeschreven als fotografen als Man Ray of André Kertész, die vandaag nog altijd gevierd worden.
Met zijn expo Studio Stone haalt het Musée de la Photo in Charleroi het Belgisch-Russisch fotografenpaar uit de vergetelheid. Hun uiterst divers oeuvre laat je de optimistische hoogdagen van het interbellum opnieuw beleven. Architectuur- en productfoto’s brengen technologische vernieuwingen in beeld, portretten laten je kennismaken met kunstenaars en politici, naakten en spektakelfoto’s ademen de sfeer en esthetiek van het roerige Berlijn van de jaren 1920.
Studio Stone, tot 18 mei, Musée de la Photo, Charleroi
Wegdromen in je vluchtsimulator
Met As real as it gets duikt Thomas Nolf in de wereld van vliegtuigspotters en vluchtsimulatorpiloten. Hij posteert zich bij de spotters aan de luchthaven, fotografeert toeristen die zich bijna laten omverblazen door de laag overscherende vliegtuigen op Sint-Maarten en bezichtigt het grootste miniatuurvliegveld ter wereld in Hamburg. Simulatorpiloten portretteert hij liefst thuis. Ze kruipen niet in de cockpit zonder hun kreukloos wit pilotenhemd aan te trekken. De titel voor zijn expo in Waregem plukte Nolf van de doos van de Flight Simulator 1998, waarin hij als kind van een carrière als piloot droomde. Op de expo vult hij zijn reportagefoto’s aan met jeugdkiekjes uit het familiealbum.
Thomas Nolf. As real as it gets, Tot 18 mei, Be-Part, Waregem, www.be-part.be
Artificiële historische foto’s
Bedreigt artificiële intelligentie de fotografie? Ondermijnt ze je vertrouwen in de echtheid van nieuws- en reportagefoto’s? Of opent AI juist nieuwe artistieke mogelijkheden en laten we ons te veel afschrikken?
De groepsexpo AImagine bij Photo Art Center Hangar in Elsene werk van achttien fotografen, die creatief aan de slag gingen met kunstmatige intelligentie. Ze lieten AI los op het verleden en brengen zowel taferelen uit het dagelijks leven als historische momenten op een ongeziene manier in beeld. Waar liggen de grenzen van een technologie die de scheidslijn tussen feit en fictie uitgomt? En hoe blijven we in de toekomst het onderscheid maken?
AImagine, tot 15 juni, Hangar, Kasteleinplein 18, Elsene.
Schilderen met de camera
Bij FOAM in Amsterdam kan je nog tot 20 april naar de grote overzichtsexpo van Saul Leiter (1923-2013). De New Yorkse fotograaf observeerde het straatleven en was een pionier van de kleurenfotografie. Hij capteerde vluchtige momenten, maar componeerde zijn foto’s alsof het schilderijtjes waren. Hij speelde met schaduwen, licht, reflecties en kleurvlakken en gaf auto’s, reclameborden, etalages en voorbijgangers allemaal hun plekje in de visuele puzzels die hij gewoon op straat samenstelde. Saul Leiter werd pas op latere leeftijd herontdekt. Zijn grote overzichtsexpo An Unfinished World toont een selectie van 200 werken en vult zijn kleuren- en zwart-witfoto’s aan met zijn abstracte schilderijen.
Saul Leiter. An Unfinished World, tot 23 april, FOAM, Amsterdam, www.foam.org
Natuurvolkeren in het Amazonewoud
Op 4 april opent bij Tour & Taxis de groots opgezette expo Amazônia van Sebastião Salgado. De Frans-Braziliaanse fotograaf, die eerst als econoom werkte, brak in de jaren 1980 door met zijn apocalyptische beelden van de goudmijn van Serra Pelada in het Braziliaanse regenwoud. Zijn nieuwe project Amazônia neemt het, net als de foto’s van toen, op voor de gewone Brazilianen, maar krijgt een extra ecologische dimensie. Salgado doorkruiste zeven jaar lang het Amazonegebied om de inheemse gemeenschappen en de rijke, maar kwetsbare ecosystemen in beeld te brengen. Zoals altijd kiest Salgado voor dramatische zwart-witfotografie. Jean-Michel Jarre, nog zo’n cultheld uit de jaren 1980, schreef een soundtrack op maat van de expo, geïnspireerd door de natuurgeluiden in het regenwoud.
Amazônia. Sebastião Salgado, 4 april tot 9 november, Tour & Taxis, Brussel