
Campers worden zwaarder, de Europese rijbewijsregels volgen eindelijk
Camperaars pleiten al langer voor soepelere regels, zodat ze ook zwaardere campers mogen besturen met een gewoon rijbewijs. In een nieuwe richtlijn komt de Europese Unie hen tegemoet: binnenkort wordt het mogelijk om met een rijbewijs B campers tot 4250 kilo te besturen. Al hangen daar wel enkele voorwaarden aan vast.
- Kamperen
Hoe is de situatie nu?
Met een B-rijbewijs mag je momenteel rijden met een camper met een maximale toegelaten massa van 3500 kilo. Wie met een zwaardere camper op pad wil, heeft een rijbewijs C1 nodig.
Camperaars en hun belangenorganisaties vinden al langer dat die regel niet meer is aangepast aan de realiteit. De toegenomen eisen wat betreft milieu en veiligheid duwen het gewicht van campers alsmaar meer de hoogte in. Ook een groter comfort en de overschakeling naar elektrisch rijden maken de voertuigen zwaarder.
Tegelijk bleef de gewichtslimiet voor het B-rijbewijs ongewijzigd, waardoor het nuttig laadvermogen steeds kleiner werd. Dat leidde tot frustraties bij camperaars, die vaak met moeite binnen de grenzen blijven, minder bagage kunnen meenemen of noodgedwongen dienen over te schakelen naar een zwaardere rijbewijscategorie.
Wat verandert er voor camperaars?
De nieuwe Europese richtlijn maakt het mogelijk om met rijbewijs B zwaardere campers te besturen - tot een maximale toegelaten massa van 4250 kilogram. Daarvoor is wel minstens twee jaar rijervaring vereist. Ook geldt er een verschil tussen “alternatief aangedreven voertuigen” - lees: op elektriciteit of waterstof - en campers die rijden op fossiele brandstoffen.
>> Voor voertuigen op fossiele brandstoffen moeten de chauffeurs mogelijks een praktische opleiding, een theoretische test of beide volgen. De lidstaten mogen dit zelf bepalen in hun nationale wetten. Wordt vervolgd.
>> Voor voertuigen met alternatieve aandrijving is géén bijkomende test of opleiding nodig, op voorwaarde dat de bestuurder al twee jaar ongevalvrij rijdt.
Wanneer gaan de nieuwe regels van kracht?
Het gaat om een voorlopige overeenkomst. Het Europees Parlement en de EU-raad moeten de beslissing nog formeel bekrachtigen. Daarna hebben de lidstaten vier jaar tijd om die in nationale wetten te gieten. Pas dan weten we ook meer over de concrete voorwaarden die België koppelt aan rijden met een zware camper op fossiele brandstoffen. Het duurt dus nog wel een tijdje voor je met je B’tje achter het stuur van een Camper XL mag kruipen.
Wat verandert er verder nog?
Naast de versoepeling voor campers voorziet de nieuwe EU-richtlijn onder meer ook de invoering van een digitaal rijbewijs, een langere geldigheid van het B-rijbewijs, strengere regels voor beginnende chauffeurs en een verlaging van de minimumleeftijd voor vrachtwagen- en buschauffeurs.
Meer info vind je in het persbericht van de Europese Unie.