
Europa dichter bij verhoging campergewicht met B-rijbewijs
Goed nieuws voor camperliefhebbers: de Europese plannen om het maximale gewicht voor campers met een B-rijbewijs te verhogen naar 4.250 kilogram zijn weer een stap dichterbij. De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft namelijk een definitief voorstel gedaan over de vierde Rijbewijsrichtlijn, met het advies dit ongewijzigd over te nemen. Deze wijziging betekent dat bestuurders van zwaardere campers straks niet langer automatisch een C-rijbewijs nodig hebben.
- Kamperen
Voorwaarden voor het besturen van zwaardere campers
De nieuwe regel geldt echter niet zonder voorwaarden. Bestuurders van campers zwaarder dan 3.500 kilogram zullen een aanvullende opleiding of test moeten volgen. Lidstaten mogen hierbij zelf bepalen of dit een theoretische toets, een praktijkopleiding of beide wordt. Er zal keuze zijn uit twee formules: eentje mét testen en eentje zónder. Elk land mag zelf bepalen welke variant het invoert. Het kan dus zijn dat je in het ene land slechts een administratieve procedure hoeft te doorlopen, terwijl je in een ander land een extra theoretisch examen moet afleggen.
Voor campers met een alternatieve aandrijving, zoals elektrisch of op waterstof, vervalt deze verplichting, mits de bestuurder al minstens twee jaar het B-rijbewijs bezit en ongevalvrij heeft gereden.
Beperking op het totaalgewicht met aanhanger
Ook blijft het toegestaan om met een aanhanger te rijden, zolang het totaalgewicht van camper en aanhanger samen niet boven de 5.000 kilogram komt.
Wanneer gaan de nieuwe regels in?
Hoewel de politieke overeenstemming tussen het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie inmiddels is bereikt, moet de richtlijn nog formeel worden goedgekeurd en door de lidstaten worden omgezet in nationale wetgeving. De verwachting is dat deze veranderingen op z'n vroegst in 2028 van kracht worden, maar mogelijk pas in 2029 of 2030 daadwerkelijk van toepassing zijn op de weg.