Zwoele én natte zomer op de camping
De zomer van 2024 is er weer eentje geweest van uitersten, met stortbuien en hittegolven. Het nieuwe normaal… Wij zijn benieuwd hoe dat zich vertaalde op de camping. Vic Van Eyck, bestuurslid van vzw Kempen Campings, blikt terug.
- Kamperen
1. Hoe was de zomer voor de Kempense campings?
‘De eerste weken waren niet goed. Ik zag het toen nogal somber in. Druilerig weer, drassige terreinen en geen zicht op een volle bezetting. Vakantiegangers met de tent hebben wat miserie moeten doorstaan. Anderzijds bracht het ook iets moois teweeg: mensen hielpen elkaar, zochten droge stukken terrein op en gingen dichter bij elkaar staan. Dat creëerde een leuke sfeer. In augustus kregen we dan weer veel zon en hoge temperaturen. De airco’s in de kampeerunits draaiden overuren en het werden topweekends voor campings met zwembaden. Eind goed, al goed. Ik mag spreken van een mooie zomer met dito omzet.’
2. Welke trends zijn je opgevallen?
“Net zoals de voorbije jaren hadden we voornamelijk een Nederlands en Belgisch publiek. Sinds corona kiezen zij eerder voor dichtbij reizen en dat houdt aan. Behalve Belgen en Nederlanders waren er dit jaar ook opvallend meer Duitsers, en daar zijn we blij om. Vroeger reden ze door onze regio, terwijl ze nu genieten van het binnenland. Om goed weer te hebben, is het geen must meer om naar het zuiden te trekken; dat merken we ook op onze Kempense campings.
We zien ook meer fietsers op onze campings. Vriendengroepen, alleenstaanden, koppels en gezinnen die dagtochten maken of, met hun hele hebben en houden, even bij ons halt houden tijdens een lange fietsvakantie. Zo hadden we deze zomer een gezin met drie kinderen tussen 6 en 13 jaar die tot in Oostenrijk zijn gefietst en hun vakantie begonnen en eindigden in de Kempen.
Een positieve evolutie, vind ik toch, is dat mensen weer vaker last minute boeken. Dat heeft als gevolg dat er meer ruimte is om op den wilden boef te gaan. Dat hoort voor mij toch bij de charme van kamperen. Ik kan tegen bezoekers nu weer zeggen: ‘Kom maar af, we vinden wel een plaatsje’, in plaats van zes maanden op voorhand volgeboekt te zijn en mensen aan de deur te moeten teleurstellen.
3. Veranderen de boekingen dan?
‘Ja. Nog een trend is de digitalisering. Steeds meer campings maken gebruik van een app voor reservaties en om diensten en informatie te delen. Handig voor de kampeerder, want die kan snel en eenvoudig reserveren en tot na openingstijd van de receptie broodjes bestellen voor de dag nadien, én efficiënt voor de uitbater, want die heeft meteen alle nodige gegevens.
Tot slot merk ik dat kamperen nog steeds heel aantrekkelijk is. Corona gaf het een flinke boost en van een terugval is er geen sprake. Sterker nog, ons publiek wordt jonger. Ook gezinnen met baby’s kamperen. Dat was tien jaar geleden ongezien. Jonge mensen zoeken de natuur op en dragen ecologie hoog in het vaandel. Kamperen past perfect in die tijdgeest. Ook campers blijven in opmars en de huur van accommodaties zoals bungalows, tipi tenten en stacaravans blijven het goed doen.’
4. Wat brengt 2025?
‘Ik voel aan alles dat de kampeertrend niet zal gaan liggen. Er komen alsmaar meer kampeermiddelen op de markt, de verhuur van campers loopt goed en voor steeds meer nachten, en campers wisselen regelmatig van eigenaars. Ik merk ook dat er meer kleinschalige initiatieven opduiken en die willen we met Kempen Campings graag ondersteunen. We maken promotie voor kamperen in de Kempen, maar willen ook een klankbord zijn voor de uitbaters zodat iedereen erbij wint: de camping lanceren én kwaliteit voor de bezoeker garanderen.’