Offroad door de Oostkantons
Duitstalig België pakt uit met een nieuw concept voor de recreatieve mountainbiker die de Oostkantons wil verkennen: de Stoneman Arduenna.
- Fietsen
‘Het idee komt uit de Alpen overgewaaid’, weet Dany Heck van de toeristische dienst van de Oostkantons. ‘De Süd-Tiroler Roland Stauder wou na zijn carrière als professioneel mountainbiker blijven sporten in de bergachtige natuur, maar dan zonder wedstrijdstress. Zo kwam hij op het idee van een goed bewegwijzerd parcours: offroad, maar haalbaar en met logies langs de route, waarbij de toerist zelf kiest wanneer hij het parcours aflegt en in hoeveel dagen. Dat werd de Stoneman.’
Steen op een sokkel
Roland Stauder begon met zijn eigen Stoneman Dolomiti, met trails in de Dolomieten. Daarna volgden er Stoneman-trajecten in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. ‘En nu is het aan ons, aan de Oostkantons, diep in de Ardennen’, zo meldt Dany niet zonder enige trots. ‘Roland zelf is ons parcours komen verkennen. Hij staat erop dat het Stoneman-concept bewaard blijft: zo kan je als finisher van de Stoneman een “stone” mee naar huis nemen als trofee. Maar die moet dan wel afkomstig zijn uit een groeve van de regio. Wij respecteren uiteraard die wens, al blijken de Ardense stenen uit de Oostkantons nogal eens uit elkaar te vallen als wij er een gaatje in boren waarmee de finisher ze dan op een sokkel kan spietsen. Ach ja, het maakt zo’n steen des te waardevoller’, aldus Dany.
Speelse afdalingen
Wij gaan voor de Stoneman Bronze, oftewel: de 178 kilometer lange lus fietsen in drie dagen. Wie goud wil, doet het in één dag! Fotograaf en partner kiezen voor een e-bike: 500 watt ondersteuning om de in totaal ruim 3.500 hoogtemeters te overbruggen. Ikzelf hou het op heel wat(t) minder pk en kies voor mijn eigen trapvermogen. En het lukt: een sportieve instelling volstaat voor de ongeveer 60 kilometer per dag.
Starten doen we in Burg Reuland, vlak bij de … burcht van Reuland, naar het middeleeuwse Chanson de Roland, waarbij de stoere Roeland in opdracht van Keizer Karel de Arabieren in de pan zou hebben gehakt. Wij op ons stalen ros werken ons tot op de heuveltop voorbij de ruïnes van het kasteel, alleen de e-bikers doen zich hier even stoer voor als Roeland. Gelukkig gaat het dan in dalende lijn – het roadbook spreekt van ‘speelse afdalingen’, kortom: concentratie vereist! - langs enkele grote boerderijen om op de niet zo steile Alsterberg een eerste keer onze Stoneman-ponskaart boven te halen aan het controlepunt. We stansen zelf een gaatje en gaan dan hop, langs het water van de Prümerbach richting Sankt-Vith. Daar stappen we een eerste keer af, halen een banaan uit onze rugzak en gaan op een terrasje een koffietje slurpen en onze drinkbussen vullen.
Via het hoogplateau van Born rijden we door het Wolfsbusch langs knoestige beuken en ruwe rotsformaties, de ‘Kuckerell’ genaamd. Zo dalen we af naar de rivier de Amel, Duits voor ‘Amblève’, richting Malmédy, het eindpunt van deze eerste etappe. In het hart van de stad laten we de terrasjes links liggen en gaan we recht af op de kathedraal waar een checkpoint op onze ponskaart wacht. Daarna rijden we nog drie kilometer verder via de gelukkig vlakke RAVeL-route tot aan ons hotel in Val d’Arimont. Het buitenzwembad ziet er aanlokkelijk uit, maar de lucht is grauw en de wind onaangenaam. Even verpozen in de jacuzzi binnen kan natuurlijk wel!
700 meter boven de zeespiegel
De dag nadien keren we op onze stappen terug en klauteren in Malmédy de uit puddingsteen opgetrokken Calvarieberg op, een kruisweg voor wie volledig ‘self supporting’ rijdt. Maar met een heerlijk zicht op de daken van het stadje en de uitlopers van de Hoge Venen. En ja hoor, het Stoneman-parcours brengt ons netjes tot op de niet echt bestaande top van de Botrange en de wel echt aangelegde trap die precies 700 meter boven de zeespiegel uittorent. Een cappuccino later verlaten we het dak van België, laten de brouwerij ‘Peak Beer’ – dat smaakt iets te veel naar marketing – links liggen en denderen over met wortels bezaaide ‘single tracks’ naar Ovifat, voorbij het Kasteel van Reinhardstein tot aan het stuwmeer van Robertville. We steken een paar keer het vlakke Vennbahn-fietspad over en halen onze picknick boven in Bütgenbach. ’s Zomers is het vast fijn zwemmen in het meer, maar met de huidige kilte beperken we ons tot calorie-inname uit de rugzak. We trekken verder over smalle paden in het weelderige boslandschap tot aan het hotel in Schönberg, waar we smullen van twee specialiteiten van het huis: gerookte forel en ook al doorrookte whisky!
Drie landen onder de banden
Onze laatste fietsdag leidt naar de Our-vallei, een ongerept rivierdal in het uiterste zuiden van Oost-België. Na een etappe door bossen die getapisseerd lijken met rijpe bosbessen halen we ons lunchpakket boven bij het checkpoint Maspelt, met zicht op Duitsland. Even later hebben we echt Duitse grond onder onze voeten, euh… banden. En in Ouren steek je een brug over, zoef je voorbij het Europese monument en dan ben je opeens zelfs in Luxemburg. Het drielandenpunt loert hier om elke hoek. Wij volgen de bordjes en bereiken Burg Reuland. De cirkel is rond, we zijn Stoneman geworden. Dat vieren we met een tartelette aux myrtilles!
Stoneman Arduenna
De Stoneman Arduenna is een lus van 176 kilometer offroad door de Oostkantons. Het parcours is haalbaar voor iedereen met een sportieve instelling.
Fietsen
- De route is prima bewegwijzerd. Wie zich inschrijft ontvangt ook de gps-gegevens van het parcours.
- Je eigen mountainbike meebrengen ligt voor de hand, maar een mountainbike – zelfs een met elektrische aandrijving – huren kan ook.
Hoe inschrijven?
Via www.stoneman-arduenna.com bestel je je starterspakket (15 euro) en ontvang je de gps-track via e-mail, maar ook een ponskaart met halsband. Die kaart kan je ponsen aan de acht controlepunten. Daarmee heb je recht op een officiële vermelding in de lijst van finishers. Voor 28 euro krijg je nog een tasje met daarin de eerder vermelde hebbedingetjes, en ook een overzichtskaart van het parcours en een beknopte beschrijving van de bezienswaardigheden. Bovendien word je dan getrakteerd op een Stoneman-drinkbus en een sjaal (Buff) met Stoneman-logo en -stickers.
Finishers mogen een Stoneman-steen - gehouwen uit ruwe Ardense rots - de lucht insteken en mee naar huis nemen, in ‘goud’ (parcours afgelegd in één dag), ‘zilver’ (twee dagen) of ‘brons’ (drie dagen). En dat voor 14 euro. Wil je er ook een sokkel bij met een gestileerd Stoneman-bikerlogo waarop je je steen kan spietsen, dan betaal je 34 euro.
Slapen
Je kan de Stoneman Arduenna boeken als een arrangement van 1, 2 of 3 dagen, met overnachtingen in hotels en B&B’s in de buurt van het parcours. Al deze verblijven zijn fietsvriendelijk: je kan er de mountainbikes veilig stallen, schoonmaken en kleine herstellingen uitvoeren.
Wanneer?
De Stoneman Arduenna rijden is mogelijk van midden april tot midden september.
Meer info
Tourismusagentur Ostbelgien, Hauptstraße 54, Sankt-Vith. Tel. 080 22 76 64. E-mail: info@stoneman-arduenna.com