Reizen met de camper: ooit een hobby voor gepensioneerden, nu razend hip
- Kamperen met de motorhome
Corona zit er zeker voor iets tussen. Afstand houden is nu eenmaal gemakkelijker in je eigen huis op wielen. En dat we lange tijd geen verre reizen konden ondernemen, maakte de trip dichter bij huis opeens heel wat aanlokkelijker. België en zijn buurlanden bleken mooier dan we hadden gedacht.
Dat verklaart evenwel niet het hele succes. Zowel deelplatform Goboony als Dicar Motorhomes, de grootste verkoper van campers in de Benelux, merken een felle verjonging van de sector. Beide ondernemingen bundelden onlangs de krachten. Hoe komt het dat jongeren massaal de camper ontdekken? Wij vroegen het aan Jeroen Ducorney van Goboony.
1/ #vanlife maakt het hip
Ducorney: “#vanlife heeft een grote invloed. Die hashtag is intussen al meer dan tien miljoen keer gebruikt op Instagram. Jongeren willen zo’n camper personaliseren en volledig naar eigen smaak inrichten. Ze maken een Instagram-pagina aan en delen het hele verhaal. Vooral in het Verenigd Koninkrijk leeft die trend enorm. Er ontstond daar een hele markt rond het ombouwen van campers, bijvoorbeeld met bedrijven die sanitair installeren. In Nederland beschouwen sommige jongeren een camper dan weer als een alternatief voor de dure woningmarkt. Die gaan in hun camper wonen.”
2/ deelplatformen maken het betaalbaar
Ducorney: “Vroeger was een camper een afschrijvingskost. 50.000 of 60.000 euro neertellen, dat kon vaak enkel als je je hele leven hard gewerkt had en het tijd was om te genieten. Nu beschouwen velen het als een investering. Op deelplatformen als Goboony, de marktleider in België, brengt de verhuur van je camper jaarlijks gemiddeld 6000 euro op. Campereigenaars kunnen dus de kosten terugverdienen en maken in sommige gevallen zelfs winst. Dat maakt de camper veel toegankelijker, vooral voor gezinnen met jonge kinderen. Die weten dat ze de komende tien jaar geen reizen buiten gaan maken en redeneren: waarom zouden we wachten?”