Carthago Tourer T 145 RB LE: superdeluxe!

rr
7 minuten leestijd

Als je achter het stuur van aardig wat campers hebt gezeten, heb je misschien de neiging het allemaal wel gezien te hebben... En ja, ook al kan de Carthago Tourer 145 RB LE niet anders dan het concept van elke halfintegraal volgen, toch ben je - ook met veel toeren op de teller -  toch blij verrast. Met dank aan zoveel ruimte, comfort en originele toetsen, die meer pamperen dan je op het eerste gezicht verwacht.

praktisch
  • Kamperen

Rij je de snelweg op aan boord van deze halfintegraal, gebouwd op het chassis van een Mercedes Sprinter, dan weet je direct: deze jongen moet voor niets of niemand onderdoen. Een motor met geruststellend vermogen, gekoppeld aan een 7-traps automaat? Dat rijdt lekker weg. ‘Zonde van de bediening aan het stuur. Mercedes is nogal koppig wat dat betreft’, had een technieker me bij het afleveren gezegd. Mij heeft het nooit gehinderd. Als een automaat naadloos werkt, ben ik fan. Vooruit, achteruit, parkeren en neutraal, omschakelen doe je alleen maar vanuit stilstand, toch?

Betrouwbaar en veilig

Deze Tourer heeft zowat alle mogelijke veiligheidshulpjes. De cruisecontrol wekt geen verbazing, de instelbare snelheidsbegrenzer is mooi meegenomen en de rijstrookassistent krijgt stilaan overal ingang. Opgetogen werd ik van de zijwindassistent; bij het inhalen van vrachtwagens en bij druk verkeer moest ik even wennen aan de afstandswaarschuwing. Kom je te dicht bij een voorligger, dan licht er een gevarendriehoekje op tussen de meters. Tegelijk gaat de motor wat afremmen om je fysiek attent te maken op gevaar. Gelukkig heb je daar wat impact op. Je kan dus zelf die afstand tot je voorligger wat ruimer of strakker instellen.

Nagenoeg heel die santeboetiek is te bedienen vanop het stuur en een verder overzichtelijk gehouden dashboard. Centraal daarop een interactief scherm met navigatie, mediabediening en telefoonverbinding, dat spreekt. Alleen de interferentie tussen radio en navigatiestem werkte behoorlijk storend. Ongetwijfeld een te verhelpen mankement…

Reken bij dat alles een potig stel ontdubbelde spiegels, een achteruitrijcamera en een soepele besturing en je merkt gauw dat de goed zeven meter lange camper zich bij het maneuvreren behoorlijk uit de slag trekt. Meer zelfs: toen we in een haarspeldbocht een gestrande geledebus voorbij moesten, kwam er in de plaatselijke verkeerschaos heel wat heen en weer schakelen en bijsturen aan te pas. De Carthago deed al dat vooruit-achteruitgedoe zonder morren of haperen, terwijl de motor rustig bleef ronken. Als chauffeur kon ik me concentreren op een heel nabije gracht en het op luttele centimeters ontwijken van een uitstekende autobusspiegel. Met herhaalde dank aan de automaat.

Comfortabel voor twee

Zoals gezegd, een camper heeft een nagenoeg vast concept: het stuur vooraan, de garage achteraan. Logisch, een paard span je niet achter, maar vóór de wagen. Daartussen kan je tafelen, koken, wassen en slapen. Om plaats te sparen staat de tafel dan opgesteld achter draaibare voorzetels, de kookplek naast of achter de tafel. Dan vind je het sanitaire blok en helemaal achteraan het bed. Of de bedden… In ons geval? Een beetje vis noch vlees. Deze Tourer mag dan al reglementaire zitjes voor vier hebben, slapen doe je achterin met zijn tweeën. Langs weerszijden van deze camper lig je op aparte, comfortabele schuimmatrassen. Een standaard los tussenstuk van hetzelfde materiaal verbindt die twee tot aan je middel. Dat tussenstuk kan je met een extra kussen nog wat verlengen tot pakweg kniehoogte, maar dan nog lig je desgewenst niet intiem lepeltje-lepeltje. In het beste geval kan er tussen twee volwassenen een lagereschoolkind te slapen liggen. Op voorwaarde dat je geen woelwater mee op reis hebt, of je doet geen oog dicht… Wil je het allemaal netjes houden, dan denk je al gauw aan matrasovertrekken op maat en per kussen. Ze zijn een optie in je factuur of met wat handigheid en een naaimachine zelf te stikken. Laten we het maar meteen zeggen zoals het is: dit is gewoon een meer dan comfortabele camper voor twee. Niks mis mee.

Nu we toch over dat bed op een behoorlijke instaphoogte bezig zijn, laten we eerst eens onder het matras en de lattenbodem kijken. Een kast van een garage, goed voor een massa bagage. Verleidelijk, maar let op je toegelaten gewicht! Stockeer er niet alleen je buitentafel en relaxstoelen, maar overweeg een slede om een paar fietsen veilig achter slot en grendel mee te voeren. Onder het voeteneind van beide bedden ontdekten we langs weerszijden nog een halfhoog kleerkastje. Dat komt van pas als je voor langere tijd rondtrekt. Wij hadden op onze vijfdaagse in elk geval meer dan genoeg bergruimte voor kleren, boeken en prullen in de opbergvakken rondom de slaapruimte.

Elk nadeel heeft z’n voordeel

Als het even kan, maak ik onderweg gebruik van het sanitair van campings, restaurants en terrassen. Kwestie van zo min mogelijk zelf te hoeven dweilen, uitdragen en poetsen. En toch, als ik ’s nachts toch uit bed moet, in de buurt van het dunbevolkte Nieverans nood heb aan een kattenwasje en een enkele keer in een nog te ontdekken campervriendelijke jungle toch wil douchen? Dan is die sanitaire cel in elke camper alsnog noodzakelijk. In deze Carthago heeft de fabrikant ervoor gekozen om douche en WC compleet te scheiden. Een originele ingreep die meer opbergkastjes en grotere spiegels toelaat in de toiletruimte. Tegelijk wordt de douchecabine uitnodigender, omdat je ze na afloop niet eerst moet drogen om dan pas opnieuw het toilet te kunnen gebruiken. Toch een klein nadeel: twee ruimtes nemen meer plaats in dan één, ook in een altijd krappe camper. Daardoor zit je wat ongemakkelijk op het gemak en passen de schuivende delen van de douchecabine niet naadloos tegen elkaar. In een combicel heb je gewoon één deur. Past altijd. Maar om een gevleugeld gezegde nog eens op te rakelen: elk nadeel heb se voordeel. Zet je de WC-deur 90° open, dan klikt ze in de tegenoverliggende douchestijl. Draai ze op slot en je hebt een prima kleedcabine met alle privacy. Handig gezien van Carthago.

Cool kokerellen

Genoeg gewassen en geslapen. Op naar het kokerellen. Over de keuken waren we meteen in de wolken. De koelkast alleen al: met zijn 133 liter inclusief vriesvak kan je aardig wat kwijt. Een deur die zowel naar links als rechts opent lijkt een detail, in de krappe ruimte van een camper levert die een praktische meerwaarde. Gedaan met ‘Mag ik even langs voor een biertje’ bij het koken of ‘Geef me het beleg even door’. Neen, terwijl de één staat te koken en alle ingrediënten van rechts kan uitnemen, haalt de ander dat biertje of het beleg vanop links uit de koeling.

Het kook- en afwasvlak zelf zitten al even doordacht in elkaar, met een driepitsvuur in de hoek met een afsluitbare bak voor de vaat ernaast. Zo heb je extra werkruimte. Een deel van die afsluitplaat past dan weer in de scheidingswand naar het eetgedeelte. Daarop kan je bij voorbeeld de vaat stapelen. En onder dat werkblad meer dan genoeg lades en diepe schuiven om bestek, potten en pannen kwijt te raken. Links, in de vaste wand van de douche, nog wat smalle, afgesloten vakjes voor pakweg kruidenpotjes of wasmiddel. Helemaal onderin een lade voor gescheiden afval.

Zijn we rond? Nog één luxueus verwennerijtje had de Carthagokeuken voor ons in petto: een koffiezet met capsules. Zalig!

Wees gezeten

Lukt het buiten eten een keertje niet of wil je op je smart-tv aflevering 6.403 van Sturm der Liebe streamen, dan is een comfortabele zit meegenomen. Draaibare cabinezetels zijn zowat standaard in hedendaagse campers, in de Carthago heb je ze niet altijd nodig. De tafel is draaibaar, de andere zetels staan in een L-opgesteld met nog een smalle extra zit aan de tegenoverliggende wand. Je voelt meteen dat je stevig gezeten bent op een kussen dat niet gauw zal doorzakken. Ook hier kastruimte genoeg tot boven de cabine toe. Om het feestje helemaal compleet te maken, vonden we nog een luik in de bodem voor extra voorraad. Die stop je er van buitenaf in, je fourage haal je binnen gewoon uit de vloer. En onder een zetel nog een opbergvak voor schoenen. Zonde dat je op een dag weer naar huis moet.

Conclusie?

Ja, op een paar details na zijn we lyrisch over deze Carthago Tourer. Hij rijdt uitstekend, je geniet van het comfort van een automaat en de boordcomputer biedt je alle kansen op een extra veilige rit. Met een ruime garage en de ingenieuze puzzel van kasten en schuiven haalt deze camper qua opbergruimte het onderste uit de kan. Reken daar nog het gebruik van kwalitatieve materialen bij en we spreken van een vrijetijdsvehikel waar je jaren plezier van hebt. Een investering die wel wat van je spaarpot vergt. 

deel Artikel

Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.

Ga voor de Pasar-pas!

lees meer