La Strada Regent E: Superdeluxe met twee op reis
In de wereld van premium buscampers geniet het Duitse La Strada een stevige reputatie. Met de Regent E lanceren ze een unieke indeling op basis van de 4x4-aangedreven Mercedes-Benz Sprinter. De nieuwkomer is een echte duocamper: hij heeft effectief maar twee gehomolo-geerde zitplaatsen en twee volwaardige slaapplaatsen. Ideaal dus voor reislustige koppels, singles en vrienden. Om dit te testen trommelde ik mijn beste vriend Mathieu op voor een vier-daagse boystrip.
- Kamperen
De Regent E is een compacte buscamper met een buitenlengte van slechts 593 cm. Rijden is zalig. Zeg maar ‘cruisen’! Door de hoge zitpositie heb je een heel compleet beeld van de weg. Het bekende ‘Hallo Mercedes’ bewijst hier ook zijn meerwaarde. Belangrijk als je enkel een rijbewijs B hebt: er is een versie op 3,5 ton. Wil je meer laadvermogen, dan kies je voor de 4,5 ton variant. Handig dat je de keuze hebt, net zoals tussen een motor met 170 of 190 pk. Zijn compacte afmetingen maken van deze camper ook een echte stadswagen. Wij parkeerden probleemloos op standaard parkeervakken op citytripjes.
Cruisen & loungen
Als je de Regent E binnenstapt - via de elektrisch bediende schuifdeur - valt meteen de ont-brekende zithoek op. Die vorm je zelf door de twee voorste cabinestoelen te draaien, in com-binatie met een tafelblad op een centrale tafelpoot. Die poot schroef je via een handig systeem in de vloer. Dat - en het bevestigen van het tafelblad - heb je snel onder de knie.
Het tafelblad kan je ook in elke mogelijke positie draaien of schuiven. Tijdens onze trip even getest en ja: je kan de tafelpoot gerust laten staan zonder het blad, als je hem niet elke keer wil weghalen en weer monteren. De stoelen laten zich nog perfect draaien en je kan nog circuleren doorheen het interieur. Paal en tafelblad berg je op in een groot bergvak boven de stuurcabine. Keer-zijde van de medaille: er is geen panoramisch dakvenster.
Het innovatieve aan deze indeling? Dat zit achteraan de Regent E. Op het eerste gezicht zie je een twinbed, waarbij je kan kiezen tussen een bed met een lengte van 185 cm en eentje van 200 cm. Beide afmetingen moeten volstaan voor een doorsnee mens. In een handomdraai kun je het voeteinde van beide bedjes ombouwen tot … een zithoek! Heel simpel: je klapt het voe-teneinde op en daaronder liggen twee losse kussens: eentje als zitkussen, het andere het rug-kussen.
Als je dan de centrale tafelpoot met tafelblad in de voorziene nis schroeft, krijg je hier een gezellige lounge. Echt goed gevonden! De kussens zitten zachter, waardoor je echt het ge-voel hebt dat je in een sofa zit. Tijdens onze trip kozen Mathieu en ik ervoor om eigenlijk al-tijd de zithoek vooraan te gebruiken, we lieten de bedjes onaangeroerd.
Meer is… meer
Er is meer. Je zal zien dat er tegen de achterdeuren over de volledige breedte nog een stuk ma-tras ligt. Dat is niet zomaar gedaan; je kan hier spelen met combinaties. Stel dat je alleen reist en je gebruikt de loungezithoek? Dan kan je die extra matras perfect gebruiken als een eenper-soonsbed. Reis je met twee, dan kan je via de tussenstukken het bed dubbel zo breed maken en dus in de breedte slapen (195 bij 137 cm). En dan blijft de lounge bruikbaar. Dan is er nog
de derde optie: je kan ook in de lengte slapen op één groot ligvlak, maar dan vervalt de zit-hoek. Leuk toch? Omdat de Mercedes-Benz een smalle buitenbreedte heeft, zorgt La Strada aan beide zijden voor een uitstulping, waardoor je binnen extra centimeters hebt. Dat is een meerwaarde tijdens het slapen. Een klein minpunt: je hebt alleen twee vensters in de achter-deuren. In de zijwanden heb je die niet, net vanwege die uitstulping. Daardoor heb je in de lounge geen gezellig zicht naar buiten.
De keuken en badkamer zijn compact. De badkamer heeft een handige inklapbare wastafel, een rond toilet, een venster en een dakluik. Douchen kan, maar is wat omslachtig door het verwijderbaar douchegordijn. Handig is de plaatsbesparende vouwdeur. Ertegenover staat de keuken, aan de kant van de schuifdeur. Handig is ook de compressorkoelkast met zijn dubbele deurfunctie.
De keuken is eerder bestemd voor een snelle hap, met weinig werkruimte. Maar wel praktische schuifladen en een vuilnishouder! Verwarmen in deze Regent E doe je via een handige dieselverwarming. Zo’n kleine camper met twee mensen is meteen gezellig warm. Bijzonder is dat La Strada om plaats te besparen kiest voor een grote gastank van 16 kg die onderaan het chassis hangt.
10/10 voor sfeer en gezelligheid
Supergezellig is alle verlichting in de vorm van ledstrips met touchbediening en een dimfunc-tie in verschillende gradaties. Je kan zo de sfeer bepalen. In de slaapkamer hetzelfde principe, met daarbij nog USB-laders en twee volwaardige leesspotjes. Als fervente lezers hebben we er gretig gebruik van gemaakt. Het interieur is een kwestie van smaak. Sommigen vinden het misschien een beetje saai, ik vind het met zijn rechte vormen, grijze vlakken en licht hout tijd-loos.
Aan bergruimte is geen gebrek: bovenkastjes, bergvakken in de slaapkamer en een kast bij de cabinestoelen die dienstdoet als hangkast. Nog meer bergruimte vind je als je de achter-portieren opent. Centraal zit er een handige kast die perfect is voor klein kampeermateriaal zoals een stroomstekker. Links en rechts is er dan plaats voor je kampeerspullen. Die kast kan je door enkele schroeven los te draaien perfect verwijderen om meer ruimte te creëren. En dat is nog niet alles: je kan de bovenste matras ook opklappen, dan ontstaat er een perfecte breedte en hoogte om je fiets mee te nemen.
Conclusie
Mathieu ging voor het eerst mee met een camper. Zijn reactie achteraf? ‘Ik ga ons busje mis-sen…’ Terecht: de Regent E is een kampeervriend waarmee het fijn reizen is. Je hebt het rij-comfort van de 4x4 Sprinter, de handigheid van de compacte afmetingen waarmee het ook een echte stadswagen is, en het interieurcomfort is ideaal op maat van twee personen. Wat we wel misten, waren enkele extra vensters in de zijwanden van de slaapkamer achteraan en bo-ven de stuurcabine.