Wat is een juiste kogeldruk voor het trekken van mijn caravan?
Het gewicht dat de dissel van uw caravan (of fietsendrager, aanhanger, boot- of paardentrailer) uitoefent op uw trekhaak noemen we kogeldruk. Deze mag nooit te hoog of te laag zijn en moet altijd binnen een bepaalde marge blijven. Deze marge verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 en 75 kg.
- Kamperen
- Kamperen met de caravan
Het gewicht dat de dissel van uw caravan (of fietsendrager, aanhanger, boot- of paardentrailer) uitoefent op uw trekhaak noemen we kogeldruk. Deze mag nooit te hoog of te laag zijn en moet altijd binnen een bepaalde marge blijven. Deze marge verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 en 75 kg.
De maximale kogeldruk kan je terugvinden in de gegevens van jouw wagen én op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt ook wel “vertical load” of “verticale kracht” genoemd. Indien verschillend, neem van beide gegevens de laagste kogeldruk.
Indien er geen gegevens te vinden zijn, neem dan 5,5 a 7% van het totale gewicht van de caravan, di leeg gewicht +belading.
Juist meten doe je als volgt: breng de klauw van de trekhaak op de hoogte van de bol, neem een weegschaal met daarop een houten steun of een kogeldrukmeter en plaats deze in de klauw van de trekhaak.
Een meting onder het neuswiel geeft een foutieve gewichtsaanduiding.
In de caravanshop zijn er eenvoudige toestelletjes die je, weliswaar niet tot op de kg nauwkeurig, een indicatie geven van de kogeldruk.
De kogeldruk is, naast correcte belading, een belangrijke factor voor de veiligheid tijdens het rijden.
Te hoge kogeldruk overbelast de achteras van de auto en door het hefboomeffect wordt de neus van de trekauto omhoog getrokken, wat resulteert in onvaste wegligging en onaangenaam sturen.
Een te lage kogeldruk ontlast juist de achteras, waardoor je ook minder grip op de weg krijgt en zijwind, inhalende vrachtwagens en tegenliggers aanleiding geven tot slingeren.