Hoe koop je (veilig en slim) een tweedehands e-bike?
E-bikes zijn razend populair. Toch blijft het prijskaartje hoog. Een tweedehands exemplaar kopen kán aantrekkelijk zijn. Waar let je dan op? En koop je particulier of liever bij een professionele aanbieder?
- Fietsen
Bij de aanschaf van een tweedehands e-bike komt heel wat kijken. Maar first things first: bedenk eerst waar je hem voor nodig hebt. Gebruik je de fiets straks vooral in de stad? Of is hij voor lange tochten bedoeld, misschien wel voor een fietsvakantie in de bergen, met zware bepakking? Zo bestaan er sportieve frames, en fietsen met een lage instap. Belangrijk bij de keuze zijn ook de actieradius en mate van ondersteuning.
Fietskenner Roel Peerenboom, die op zijn YouTube-kanaal RoelPeerenboomTv tips aan fietsers geeft, vindt dat je bij het kopen van een tweedehands e-bike net zo kritisch moet zijn als bij die van een gewone. ‘Kijk of hij echt geschikt is voor wat je wil doen. Ook al koop je een e-bike tweedehands, het blijft veel geld.’ Vergeet zeker niet naar de juiste maat te kijken. ‘Kleine mensen zitten vaak op een te grote fiets,’ zegt Peerenboom. ‘Zorg ervoor dat je de fiets goed kunt afstellen.’
Fietscheck
Bij een e-bike is er heel wat techniek die het zóu kunnen begeven. Goed opletten dus, vooral als je bij een particulier je aankoop doet. Naast platforms als 2dehands.be zien steeds meer professionele aanbieders het daglicht. Het prijskaartje is dan wat hoger, maar het voordeel is dat de e-bike vaak is nagekeken en gerepareerd. Overigens blijft het verstandig om de fiets zelf te checken. De garantie kan beperkt zijn, en je wil niet dat hij na een jaar alweer de brui eraan geeft.
Vraag de verkoper naar de onderhoudshistorie, inclusief facturen van reparaties. Check vervolgens, liefst tijdens een proefrit, de basisonderdelen van de fiets. ‘Mensen oordelen vaak op wat ze zien, een kapot zadel of handvatten bijvoorbeeld,’ zegt Peerenboom. ‘Maar het kost veel meer om de banden of remmen te vervangen. Bij vier- tot vijfduizend kilometer kan er al serieuze slijtage zijn ontstaan.’ Veel tweedehands e-bikes hebben velgremmen. Zijn de velgen wat uitgehold, dan moeten die binnenkort worden vervangen.
De duurste onderdelen van een elektrische fiets zijn de accu en motor. Vraag bij een dealer na hoe lang de desbetreffende motor kan draaien en wat de capaciteit van de accu is. Let vooral goed op als de fiets meer dan 10.000 kilometer heeft gereden, of als de accu ouder dan drie jaar is. Peerenboom: ‘De accu kan je vaak laten nameten door de dealer. Maar wat ook kan: een eindje fietsen, zo’n twintig kilometer, en kijken hoeveel procent er in die tijd wordt verbruikt. Dan kun je inschatten hoeveel kilometer je ongeveer met een volle accu fietst.’
Oudere accu
Een gezonde accu loopt stapsgewijs leeg. Maar bij een oudere accu kan het zo zijn dat bepaalde cellen niet meer goed werken. Is de accu wat leger, dan geven juist die cellen sneller de geest. Peerenboom: ‘Probeer een proefrit te maken terwijl de accu zo’n 20 tot 30 procent is opgeladen. Fiets dan even flink door, door met de hoogste ondersteuning een viaduct of heuvel op te rijden. Valt de accu uit, dan weet je dat hij die piekbelasting niet meer aankan.’
Vaak is op het display te zien hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Let op: staan er opvallend weinig kilometers, dan kan het zijn dat het klokje al een keer is rondgedraaid en de fiets meer dan 10.000 kilometer heeft gereden. Als de fiets alleen een aan- en uitstand heeft, kan je de buitenbanden checken. ‘Een achterband is na 5 tot 6.000 kilometer wel op,’ zegt Peerenboom. ‘Is de achterband nieuwer dan de voorband, dan weet je dat hij al een keer is vervangen.’
Koop het liefst een e-bike met een motor van een gerenommeerd merk.
Sowieso is het handig om alvast aan je fietsenmaker te vragen of hij straks jouw e-bike kan repareren. Sommige winkels werken bijvoorbeeld alleen met Bosch-motoren. En kijk alvast hoe het met de reserveonderdelen zit. Is de accu nog steeds leverbaar, en hoeveel kost die? Wat moet je betalen als het display stukgaat, of de motor? Peerenboom: ‘Ben je aan de reparaties straks 1.000 euro kwijt, dan had je net zo goed een nieuwe e-bike kunnen kopen.’
Particulier of professioneel?
Doe je goed je huiswerk, dan kan je bij een particulier een leuk koopje op de kop tikken. Check wel even of de fiets niet is gestolen, bijvoorbeeld op bikebank.be. Handige websites zijn Becycled, 2dehands.be, Facebook Marketplace en Volty.
Wil je meer zekerheid? Er zijn professionele aanbieders die refurbished fietsen aanbieden, met een wettelijke garantie van een jaar: lees goed wat daar precies onder valt. Bij Upway krijg je garantie op onder meer het frame, de accu, de motor en de elektronica. B2Bike, die leasefietsen een tweede leven geeft, repareert/vervangt de accu alleen in de eerste zes maanden. Fietsenwinkels (check het aanbod bijvoorbeeld op bikeexchange.be) kunnen een naverkoopservice aanbieden, waardoor je met volledige gemoedsrust je aanschaf doet. Dit heeft wel een prijskaartje.
Nog een onderhandelingstip van Roel: Vraag een fietsenwinkel om het eerste jaar eventuele kapotte componenten tegen de kostprijs te vervangen.
Zeker checken bij je proefrit!
- Remmen: Maak een plotse stop om ze te testen. Zit er niet te veel speling op de remgrepen, is de remdruk goed?
- Banden: Het profiel moet nog voldoende diep zijn en de banden mogen geen scheurtjes bevatten.
- Wielen: De spaken moeten strak staan en het wiel mag niet scheef draaien. Check bij velgremmen ook de velgen. Zijn de velgen wat uitgehold, dan moeten die binnenkort vervangen worden.
- Versnellingen: Test of ze allemaal goed en geluidloos werken.
- Ketting: Er mag niet te veel speling op de ketting zitten (zo’n 3 millimeter).
- Verlichting: Werken het voor- en achterlicht nog?
- Motor: Slaat de motor aan als je de ondersteuning inschakelt, en werken de verschillende ondersteuningstrapjes? Probeer alle ondersteuningsstanden, zowel op vlakke ondergrond als bergop. Let op eventuele vreemde geluiden.
- Accu: Hoe snel gaat hij leeg? Doe een piekbelastingtest. Maak met maximale ondersteuning een klimmetje, als de accu zo’n 20 tot 30 procent is geladen.
- Displays/fysieke knoppen: Test het display en alle knoppen. Is er een verbinding met de telefoon mogelijk, controleer die dan ook.