GETEST. Chausson X550
- Kamperen met de motorhome
Ideale maten
De X550, gebouwd op het chassis van de Fiat Ducato, is in principe een halfintegraal en overtuigt meteen met zijn afmetingen. Een lengte van 599 cm is niet alleen een voordeel bij het parkeren, maar ook voor wie vaak met veerboten reist. Tot 6 meter betaal je meestal hetzelfde tarief als een gewone auto. Met een breedte van 210 cm behoort hij tot de slankere campers en dat is handig om zonder schade door nauwe stadsteegjes te komen. Door de hoogte van 275 cm en de rechte wanden biedt de camper bovendien – in tegenstelling tot de buscamper – veel meer binnenruimte.
Modern design
Ook optisch mag de X550 er zijn. De contrasten met zwart en wit, het panoramisch dakraam boven de stuurcabine, matzwarte lichtmetalen velgen en hoge achterlichten geven hem een moderne, dynamische uitstraling, die het buitengewone innovatieve concept van deze compacte, lichte camper (massa rijklaar 2.700 kg) onderstrepen. Een aandachtspunt is misschien wel de zwarte lak, die iedere aai van een boomtwijg nauwgezet documenteert.
Hulpvaardige assistenten
Voor een test trekken we naar de heuvels in het oosten van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Op de smalle kronkelbaantjes voelt de korte, wendbare camper zich als een vis in het water. Ook de steilste hellingen neemt hij makkelijk, door de 160 pk onder de motorkap. Wanneer ik in mijn overmoed even de doorgetrokken middellijn streel, weerklinkt meteen een waarschuwende piep: de rijbaanassistent! Die roept mij ook tot de orde wanneer ik de zijlijn te dicht nader. Het koolzaad staat in bloei, in de verte duikt een molen op. Ik kijk mijn ogen uit, let niet op de remmende auto voor mij. Prompt incasseer ik de volgende akoestische oorvijg: de noodremassistent! Deze hulpvaardige assistenten behoren tot het gloednieuwe Safety pakket van Fiat, waar de camper mee is uitgerust.
Handig bij het parkeren is de achteruitrijcamera, niet zo handig is het ontbreken van een GPS, die via hetzelfde touchscreen te bedienen is. Dit wil zeggen: wanneer je eerst de nodige navigatie SD-kaart (€ 250) hebt geïnstalleerd.
Royale leefruimte
Bij een blik in de cabine, denk ik spontaan: zoveel ruimte. Door de face-to-face-indeling vinden tot vijf personen plaats rond de grote, opklapbare tafel. De draaibare zetels van de stuurcabine leveren twee extra zitjes op. Dat zijn dus zeven zitplaatsen, in een camper van 6 meter. Drie dakvensters bieden overdag een zee van licht. Bij het invallen van de duisternis neemt een hele vloot ledlampen het over. Vooral de grote, cirkelvormige plafondlamp boven de dinette is een eyecatcher. Decoratieve elementen (spiegels, leisteen, kurkprikbord) geven extra woonkamerflair.
Twee bedden
Het geheim van deze royale leefruimte is het hefbed, verstopt in het plafond boven het woongedeelte. De bediening is doodsimpel met een elektrische aandrijving. Twee standen zijn mogelijk. Om het bed helemaal te laten zakken, zodat je er meteen in kan, moet je wel de rugkussens van de bank verwijderen en de tafel – ook elektrisch – laten zakken. De bedlengte verklaart ook het ontbreken van een zijraam aan de rechterkant. Dat levert 5 cm meer bed op. Ook goed om te weten: laat niet teveel spullen achter op het hefbed, wanneer je dat weer de hoogte in stuurt. Anders kan de zekering doorslaan.
Extra bed nodig? Laat dan het hefbed tot halverwege zakken, zodat je de dinette met behulp van wat extra kussens omtovert tot een tweede bed. Diezelfde slaapbanken links en rechts kun je trouwens met een paar handgrepen omvormen tot twee extra passagierszetels met driepuntsgordels (Isofix).
Ruime keuken
Koken doe je op een 2-pits-fornuis. Een pluspunt is het extra werkblad dat je aan de zijkant uitklapt. Onder en boven het fornuis zijn ruim voldoende laden en kastjes om kookgerei en voorraden op te bergen. Top is ook de hoge, smalle 134-liter-koelkast naast de deur met vriesvak. Het enige minpuntje was het klapperen van de glazen afdekplaat van het fornuis tijdens het rijden.
Door een slim energiemanagement hoef je bij de X550 ook maar één gasfles mee te nemen. Gas heb je alleen nodig om te koken en voor de warmwaterboiler van Truma. De verwarming werkt op een dieselkachel. Dat is goedkoper en spaart ook gewicht.
Vrij krappe bergruimte
Naast de koelkast zit een grote kleding- en linnenkast. In een hoog, smal opbergvak aan de overkant, dat van binnen en buiten bereikbaar is, kun je kampeermeubilair kwijt. Eventueel ook een paar ski's. Voor boeken en kaarten zijn vakken boven de stuurcabine. Een garage ontbreekt. Om je fietsen mee te nemen, installeer je dus een fietsendrager.
Ruime badkamer
De kers op de taart is de royale badkamer. Die strekt zich uit over de hele breedte van de camper en combineert op handige wijze een cassettetoilet met een spiegelkast en een wastafel die je omhoog kunt klappen, zodat aan de andere kant veel ruimte overblijft voor een comfortabele douche. Door de roldeur zet je bij het douchen het toilet niet onder water. De badkamer sluit je af met een houten schuifdeur.
Bij de kleerkast ben ik eerst wat geïrriteerd, omdat de deur naar de cabine toe opent. Maar ook daarachter zit een geniaal idee: wanneer je ze volledig opent, sluit de deur de gang af en vormt een scheidingswand tussen bad- en woonkamer. Zo beschikt vrouwlief plots over een heuse kleedkamer. In een camper van amper 6 meter? Jawel!
Conclusie
De Chausson X550 is een geslaagde kruising van een half-integraal en een buscamper. Wie er regelmatig met zijn tweetjes op uit trekt, vindt in deze compacte, wendbare camper een ideale reisgezel, die verrast met veel ruimte en comfort.
AANDACHTSPUNTEN
- hefbed niet te vol laden, anders kan de zekering eruit vliegen
- glazen afdekplaat fornuis klappert bij het rijden
- geen garage
- krasgevoelige zwarte lak
VOORDELEN
- veel ruimte
- grote dinette
- royale badkamer
- aankleedkamer
- modern, pittig design