‘De aandacht voor veilig reizen per camper maakte het voorjaar snel goed’
Op het Caravan Salon van Düsseldorf, de enige camperbeurs die sinds maart plaatsvond, zat Campertijd samen met Bart Decuyper, voorzitter van de Belgische beroepsorganisatie BCCMA en Frédéric François, organisator van de camper- en caravanbeurs Mobicar. Hun boodschap: het gaat goed met deze sector! Ondanks de lockdown en een afgelast Mobicar kreeg de kampeer- en motorhomesector zijn tweede adem.
- Kamperen
Hoe beleefde de sector het begin van de Covid 19-pandemie?
Bart Decuyper: ‘In het begin was er uiteraard paniek. Niemand wist wat er op ons afkwam. De verhuurmarkt viel meteen volledig stil, in de verkoop regende het annuleringen. Gelukkig was dat van korte duur en hebben heel wat klanten hun aankoop alleen maar uitgesteld.’
Frédéric François: ‘Het was evident dat de verkoop onder de lockdown zou lijden. De showrooms van onze dealers waren twee maanden verplicht gesloten. Gelukkig zijn ze vrij snel, begin mei al, weer operationeel geworden. Wij, als federatie, hebben daar heel wat druk voor uitgeoefend. En met succes. Wij waren een van de eerste sectoren die mochten heropenen.’
Hoe kregen jullie de klanten weer in de showrooms?
Decuyper: ‘De eerste week na de lockdown was het bijzonder rustig. Wij hebben niet getwijfeld en hebben onmiddellijk een grote mediacampagne gelanceerd. We wilden niet afwachten.’
François: ‘Terwijl onze radiocampagne op zowat alle zenders te horen was, verkondigde viroloog Marc Van Ranst ondubbelzinnig dat reizen met een motorhome nu bij uitstek de veiligste manier van reizen was. De combinatie van beide was echt een boost voor onze sector. Daarnaast hebben pers en social media onze ludieke animatiefilmpjes massaal opgepikt en gedeeld.’
Decuyper: ‘En niet onbelangrijk: door onze campagne en de actualiteit gingen bij niet-kampeerders de ogen open en zetten ze hun eerste stappen in de caravan- en motorhomewereld. Mensen die vroeger een hotelreis boekten, kozen er nu voor om veilig in hun bubbel met een motorhome te reizen.’
Wat leverde deze geslaagde campagne op?
Decuyper: ‘We noteerden meteen een aanzienlijke stijging in de verhuur en verkoop. De verhuur zat al snel vol tot in het najaar en ook qua verkoop is het voorjaar wel goedgemaakt. Vooral kleinere bedrijven hebben begin dit jaar afgezien, maar de meeste zullen dit jaar toch break-even draaien. Gezien de omstandigheden is dat toch niet slecht.’
Was het echt niet haalbaar om in oktober Mobicar te organiseren?
Frédéric François: ‘Wij hebben al heel snel met de federatie beslist om de beurs niet te laten doorgaan. Je moet weten dat als je half oktober een beurs wil openen, er zeker drie tot vier maanden voorbereiding aan voorafgaan, waarin logistiek, communicatie en sales geregeld moeten worden. Begin juni was er nog geen duidelijkheid of beurzen in het najaar zouden kunnen doorgaan. Vandaar onze beslissing om de beurs dit jaar te schrappen. We wilden ook niet het risico nemen dat we geen standhouders meer zouden hebben. De Erwin Hymer Groep bijvoorbeeld zette al heel vroeg zijn medewerking aan alle Europese beurzen stop tot eind dit jaar: dat betekende voor Mobicar sowieso al 30% minder aanbod.’
Mobicar gaat niet door, maar jullie organiseren wel nationale opendeurdagen.
François: ‘We stelden vast dat na juni en juli de topmaanden voorbij waren. Omdat in oktober Mobicar niet zou doorgaan, hebben we opnieuw de koppen bij elkaar gestoken om een nieuwe actie op touw te zetten. Dat resulteerde dan in een brede mediacampagne en nationale opendeurdagen, met zelfs een heuse nationale kampeer- en caravandag op 24 oktober.’
Decuyper: ‘Die nationale kampeerdag is de start van onze nationale opendeurdagen tot 1 november. Zo goed als alle dealers doen eraan mee. Uiteraard garanderen we onze bezoekers alle mogelijke veiligheids- en hygiënemaatregelen. Showrooms kunnen in de beste omstandigheden bezocht worden.’
François: ‘Grote blikvangers zijn natuurlijk de nieuwe modellen van 2021. De dealers leggen testritten in, er is kinderanimatie en er zijn tal van nieuwe accessoires te ontdekken.’
Zijn er ook koopjes te doen tijdens deze nationale opendeurdagen?
François: ‘Wij organiseren een cashbackwedstrijd. De winnaar krijgt bij aankoop van een motorhome maar liefst 20.000 euro terugbetaald. Bij een caravan is dat 10.000 euro en bij accessoires 1.000 euro. Dat is toch een mooie stimulans voor een bezoek aan een dealer.’
Wat valt er te ontdekken in de motorhomes van 2021?
Decuyper: ‘Enerzijds zien we stabiliteit. Fabrikanten hebben ervoor gekozen om de dealers wat ademruimte te geven. Bestaande reeksen lopen dus door en krijgen kleine verbeteringen. Anderzijds vallen het grote aanbod aan compacte motorhomes en de verdere uitbreiding van het buscampersegment op. In het algemeen zien we een nog mooiere automotive afwerking en nog huiselijkere interieurs.’
Hoe zien jullie 2021 tegemoet?
François: ‘Wij voorspellen dat de aandacht voor motorhomes zich ook in 2021 zal voortzetten. De schokgolven van Covid-19 zijn nog lang niet uitgewerkt. Steeds meer mensen zullen de vrijheid van reizen met een camper ontdekken. We zagen deze zomer vooral een toename van eerste kopers, die zo het massatoerisme willen vermijden.’
Decuyper: ‘De extra vraag heeft er wel voor gezorgd dat heel wat stockvoertuigen de deur uit zijn. Dat de showrooms – in heel Europa – leegstroomden is uiteindelijk goed om de volle aandacht te geven aan de modellen van 2021.’
Geen mobicar, maar wel Campaway Days
Mobicar, de jaarlijkse camper- en caravanbeurs in Brussels Expo, gaat dit jaar niet door. Maar niet getreurd: beroepsfederatie BCCMA organiseert van 24 oktober tot en met 1 november bij de dealers zelf de Campaway Days.
Van zaterdag 24 oktober tot en met zondag 1 november zijn er bij de dealers speciale acties, saloncondities, winacties en verrassingen te vinden. Doe in de showroom zeker mee met de cashbackwedstrijd, waarbij € 30.000 terug te verdienen valt. De Campaway Days gaan niet meer away: voortaan wordt elke vierde zaterdag van oktober uitgeroepen tot Nationale Motorhome- en Caravandag.