GETEST. LMC Element T 668 G

Een tijdje terug spendeerden we een weekend met de LMC Element, de nieuwe instapserie van de Duitse fabrikant. We hadden echter nooit het gevoel met een instapreeks op weg te zijn, inte-gendeel.

Ons testvoertuig, de Element T 668, zweert bij een klassieke indeling: maxisalon vooraan, badkamer en keuken centraal en twinbed achteraan. Met net geen zeven meter lengte is hij vrij wendbaar in het verkeer.

Wat een ruimtegevoel

Bij het binnenstappen van de camper – langs de extra brede woonceldeur van 70 cm – is mijn spontane reactie: wauw, wat een ruimte! Wat meteen opvalt, is de afwezigheid van een paviljoenbed. De stahoogte is hierdoor maar liefst 212 cm. Dat voel je, letterlijk! Dat maakt ook meteen duidelijk dat LMC bij dit voertuig vooral mikt op reislustige duo’s. Door zijn buitenlengte van net geen zeven meter is er geen ruimte voor een extra zitbank. Op die plaats voorziet LMC een smal, halfhoog meubel. Erg handig om je sleutels of portefeuille weg te leggen. Of schoenen op te bergen. Dankzij het lage meubel heb je vanuit de stuurcabine nog maximaal zicht op de rest van het interieur.

Royaal zitcomfort

Eerlijk, ik voel me meteen thuis in deze camper. Dat heeft ook te maken met het ‘zachte’ interieur: de lichte houttint van de meubelen, de grijze bovenbladen en de glanzende grijs/witte oppervlakken van de kastkleppen stralen rust uit. Mede door de rijkelijke lichtinval – via een panoramisch dakluik en een dakkoepel – is dit een tijdloos interieur waar je je volledig kan ontspannen. De deels met ecoleder aangeklede kussens zitten voortreffelijk. Onder de brede zitbank gaat de gemakkelijk bereikbare Truma Combi 6 Boiler schuil. De rechthoekige tafel is breed genoeg en hangt met een klassieke houder vast aan de zijwand. Je kan deze heel eenvoudig afhaken om de zithoek om te bouwen tot een extra dubbel bed. Boven de zitbank hangt de houder voor de televisie, zo zit hij niet in de weg. Het maakt opnieuw duidelijk dat dit een duocamper is: televisiekijken lukt enkel vanuit de draaibare cabinestoelen.

Doordacht keukenblok

Het rechte keukenblok staat naast de woonceldeur. Tijdens het kokkerellen blijf je zo contact houden met het gezelschap buiten. Het valt me op dat het meubel vrij laag is, het loopt iets schuin naar de deur toe en de drie grote schuifladen onderin liggen nog iets dieper. In de eerste schuiflade gaat over de volledige breedte een ingebouwde besteklade schuil. Die mocht de helft kleiner zijn. Het aanrecht, in grijstinten, omvat een langwerpig gasvuur met drie pitten en een ronde spoelbak met een stevige kraan. Gelukkig kan je de spoelbak afdekken met een wegneembare afdekplaat, anders had je tijdens het koken geen werkruimte. Leuk is ook de functionele rechterwand, waar je naast een kruidenrekje ook andere keukenaccessoires aan kan hangen. De bovenkasten hebben een praktische onderverdeling en drie uit de kluiten gewassen scharnieren. Het valt me ook op dat er nog een persoon voorbij kan wanneer er iemand staat te koken.

Draaien met die wand

Bij het openen van de badkamerdeur moet je een stapje hoger: het geheel staat op een douchebodem. Anders dan we gewoon zijn, bevindt alles zich in één ruimte. Op het draaibare toilet heb je voldoende plaats om comfortabel te zitten en je benen te strekken. LMC maakt hier gebruik van een draaibare wand. Dat houdt in dat je met een simpele handbeweging spiegel en wastafel… boven het toilet draait. Zo krijg je een ruime douchecabine die voorzien is van twee afvoerpunten! Een doucheslang en dakvenster ontbreken niet, een raam in de zijwand wel. Aan de toiletzijde is er een grote spiegelkast met verschillende legplanken. Die zijn breed, waardoor de kast ook echt nuttig is.

Elk zijn eigen bed

Het populaire twinbed (197/203x80 cm) vertaalt zich in twee matrassen, die elk een volwaardige rechthoek vormen. Geen afgeronde voeteinden met buitenboord bengelende voeten dus. Beide matrassen zijn lang én breed genoeg voor optimaal slaapcomfort. Een tussenstuk aan het hoofdeinde biedt meer armslag. Met een tweede tussenstuk en met behulp van een uitschuifbare plank maak je er een groot dwarsbed van. Safety first dankzij een veiligheidsnet aan het tussenstuk, dat je met twee boekentasriemen bevestigt aan het plafond. Elk bed heeft zijn eigen raam. Om er niet met je voet of arm doorheen te duwen zit er een wegneembaar plankje aan de onderkant. Hier zitten twee usb-aansluitingen. De doorgang naar de bedden is breed en voorzien van vaste trappen. Onder de bedden bevinden zich twee hangkasten, waarvan eentje met een legplank. Die deden me even de wenkbrauwen fronsen. De deurtjes zijn krap en je moet op je knieën zitten om er makkelijk in te raken. Je kan de vaste lattenbodem ook niet omhoogtillen, dus daar zit je ook vast. Pluspunt is wel de aanwezigheid van verlichting.

Er is nog meer

Sfeer biedt deze Element zeker. In elke ruimte zijn voldoende spots aanwezig, net zoals de sfeervolle ledverlichting overal. De koelkast is een smalle Thetford (142 l). In een compacte camper is dat de ideale oplossing. Het bedieningspaneel om de nutsvoorzieningen te controleren zit naast de woonceldeur. Dat had ik liever digitaal gezien, nu krijg je vrij retro oplichtende leds. Het digitale CP-Plus paneel om warm water en de cabineverwarming te regelen hangt tegen de badkamerwand. Een rookmelder is ook aanwezig.

Om de stuurcabine te verduisteren voorziet LMC een remisverduistering. Je moet die zelf openvouwen en via drukkoppen bevestigen aan de voorruit en de zijruiten. Op het eerste gezicht lijkt dat omslachtig, maar in de praktijk blijkt het zeer vlot te gaan. Onder het bed gaat een ruime fietsengarage schuil, met standaard twee grote deuren. Scoren doet de Element ook met verlichting, een stopcontact en de zekeringkast binnen handbereik.

Pluspunten

  • Ruim en rustgevend interieur
  • Goed doordachte indeling
  • Onberispelijke afwerking

Aandachtspunten

  • Moeilijk toegankelijke kleerkasten
  • Manuele cabineverduistering
  • Woonceldeur met éénpuntssluiting

Conclusie

‘Niet  het gevoel met instapper op weg te zijn’

Ik moet eerlijk bekennen dat ik absoluut niet het gevoel had om met een instapper op weg te zijn. Integendeel! De afwerking van het interieur is onberispelijk en alle elementen zijn aanwezig voor een topvakantie. Kleine verschilpunten met een camper uit een hogere klasse zijn onder andere de woonceldeur die het zonder raam moet stellen en geen dubbelpuntsluiting heeft, het gebruik van kleine dakkoepels of de ‘manuele’ remisverduistering. Het zijn een paar details die geen afbreuk doen aan je vakantieplezier.

Gepubliceerd op woensdag, januari 27, 2021 door Steven Durnez

Delen