7 topexpo’s om niet te missen
In deze rubriek gidst Pasar-reporter Gert Corremans je door het vrijetijds- en cultuuraanbod, van expo tot festival en van concert tot fietsevenement. Deze 7 topexpo’s mag je dit voorjaar niet missen.
(Foto: The Moderna Museet, Stockholm, Sweden)
Brussel: Swedish Ecstasy
De expo Swedish Ecstasy bij Bozar laat geen IKEA-spaander heel van het cliché over nuchtere, pragmatische Zweden. In de Zweedse kunst en literatuur komt een heel ander kenmerk van het Zweedse geestesleven aan het licht. Veel kunstenaars, van de 18de eeuw tot vandaag, waren of zijn gefascineerd door spiritualiteit, mystiek en occultisme. Hilma af Klint (1862-1944), de spilfiguur van de expo, creëerde zelfs kunstwerken tijdens spirituele seances. Ze wordt geroemd als een van de vroegste abstracte kunstenaars, maar misschien probeerde ze vooral ook om een andere, spirituele dimensie af te beelden. Ze had haar werken graag ondergebracht in een spiraalvormige tempel. Bij Bozar kan je haar kunsttempel bezichtigen, bijna levensecht als VR-installatie.
Swedish Ecstasy, tot 21 mei, Bozar, Brussel
Antwerpen: Anton Corbijn
In de Handelsbeurs ontdek je een andere Anton Corbijn. Niet de wereldberoemde rockfotograaf van U2 of Depeche Mode, maar een veelzijdige beeldkunstenaar. De expo IKONEN toont drie fotoreeksen. In Cemeteries dwaal je met Corbijn over historische begraafplaatsen en in Lenin, USSR ga je in de Sovjet-Unie van de jaren 1980 op zoek naar standbeelden en afbeeldingen van Lenin. Voor a. somebody vermomde Corbijn zich als overleden rocksterren. De zelfportrettenreeks lijkt haast een humoristische popquiz. Wie heeft de sterkste streetcredibility, Anton Zappa of Elvis Corbijn?
IKONEN, tot 16 april, Handelsbeurs, Antwerpen
Leuven: Patrick Van Caeckenbergh
Verlengd wegens succes: Fragile van Patrick Van Caeckenbergh in de Abdij van Park. Van 1997 tot 2017 woonde de kunstenaar met zijn gezin in Sint-Kornelis-Horebeke, een klein dorp in de Vlaamse Ardennen. Op de expo neemt hij je op wandel door de dorpsgemeenschap aan de hand van voorwerpen, collages en installaties. Niet de grote geschiedenis, maar alledaagse anekdotes en babbeltjes met de buren drukten hun stempel op zijn werk. Het dorp was een schatkamer van beelden en verhalen, schreef Van Caeckenbergh nadien, ‘onzichtbaar op het eerste gezicht, maar oh! zo teer in zijn bestaan.’
Fragile, tot 26 maart, Abdij Van Park, Leuven
Genk: Enzo Mari
Enzo Mari (1932-2020) was een baanbrekende Italiaanse designer, kunstenaar en denker. In de jaren 1960 zette hij de designwereld op stelten door objecten voor ‘gewone mensen’ te ontwerpen. De grote overzichtsexpo bij C-Mine heet voluit Enzo Mari curated by Hans Ulrich Obrist with Francesca Giacomelli en bestaat uit twee delen. Voor het historische overzicht van Mari’s oeuvre diepte Giacomelli nooit eerder vertoonde projecten, modellen, tekeningen, posters en films op uit het Enzo Mari Archief. Curator Obrist nam het artistieke gedeelte voor zijn rekening: hedendaagse kunstenaars en ontwerpers, van Kasper Bosmans tot Virgil Abloh, eren Mari met nieuwe installaties.
Enzo Mari, tot 29 mei, C-Mine, Genk
Hasselt: Bags: inside out
Modemuseum Hasselt keert de tas binnenstebuiten, van designerhandtas tot militaire rugzak en van de 16de eeuw tot Sex and the City. De expo Bags: inside out kwam over uit het Victoria & Albert Museum en oogstte daar lovende kritieken. Volgens curator Lucia Savi is de handtas altijd een statement geweest. Vijf eeuwen geleden al pronkte de adel graag met een excentrieke, unieke creatie. In de 19de eeuw droegen Britse dames handtassen met slogans tegen de slavernij. ‘Je handtas verduidelijkt wie je bent, waar je voor staat en waar je in gelooft’, zegt Savi. Op naar Hasselt dus voor een duik in de draagbare geschiedenis.
Bags: inside out, tot 14 mei, Modemuseum Hasselt.
Deinze: Het Erf
Met Het erf vertelt het Museum Dhondt-Dhaenens het verhaal van de eigen collectie. Jules Dhondt en Irma Dhaenens verzamelden moderne kunst, uit de eigen streek of van Vlaamse makelij. Het rijke ondernemersechtpaar geloofde dat kunst het Vlaamse volk kon verheffen en liet daarom het huidige, modernistische museumgebouw optrekken. In 1968 opende het museum de deuren. Jules en Irma hadden een progressieve kunstsmaak, wat ongewoon was in Vlaamsgezinde kringen, en dat leverde een fenomenale collectie op, met werken van onder meer Wouters, Ensor, Spilliaert, Brusselmans, De Smet en Van Den Berghe.
Het erf, 12 maart tot 21 mei, Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle aan de Leie.
Oostende: Stille levens
Voor Stille Levens kruipt schilder Koen Broucke in de huid van een strandjutter. Hij laat zich inspireren door de Oostendse schelpenwinkels, waar je de gekste verzamelingen vond. Neem maar eens een kijkje in het Ensorhuis, waar je de schelpenwinkel van Ensors tante kan bezichtigen. Een wonderlijk rariteitenkabinet! Broucke raapte natuurlijk geen schelpjes, maar legde een verzameling kunstwerken aan. Stilleven met schelpen, flesje laudanum en pillendoosje van Léon Spilliaert is het startpunt van de expo, waarmee stillevens van veertig kunstenaars in dialoog gaan. Beluister ook de podcast bij de expo, die Broucke samen met Wouter Deprez maakte.
Stille levens, tot 21 mei, Venetiaanse Gaanderijen, Oostende