Rondreis: Palestina
Onze reis start in mineur. Brigitte Herremans, beleidsmedewerkster bij Broederlijk Delen, activiste bij Pax Christi en hoofdbegeleidster van onze missie, mag bij aankomst op de luchthaven van Tel Aviv Israël niet binnen. Haar recente boek over het Israëlisch-Palestijns conflict, haar eerdere bezoeken aan het land en haar goede contacten met vredes- en mensenrechtenorganisaties in Palestijns gebied maken van haar blijkbaar een staatsgevaar. In een officiële verklaring van de Israëlische overheid luidt het dat medewerkers van ngo’s vaak als boodschappers voor terroristische organisaties fungeren.
- Uitstappen en vakanties
We trekken met onze groep naar de Belgische ambassade in Tel Aviv, maar een diplomatieke interventie is zinloos. Brigitte moet een dag later naar België terugkeren en tien jaar lang mag ze het Israëlische grondgebied niet meer betreden. Simpelweg omdat ze ijvert voor vrede en betere levensomstandigheden voor Palestijnen? Ik ben verbolgen. Veel sneller dan verwacht, al na amper enkele uren, kan ik me vereenzelvigen met de Palestijnen. Jaar in jaar uit worden zij aan checkpoints gecontroleerd en om veiligheidsmotieven in hun bewegingsvrijheid beperkt.
Van stenengooier tot erkende gids
Aangeslagen verlaten we Tel Aviv. Niet alleen zijn we het hoofd van onze missie kwijt, maar in welke mate zullen we in vrijheid kunnen bewegen? Staan we nu ook geseind als ‘boodschappers voor terroristen’? Plaatselijke gids Husam Jubran, een 46-jarige Palestijn, verzekert ons dat we het voorziene programma zullen afleggen.
Nadat hij deelnam aan de eerste intifada, begon Husam te studeren.
Bovendien maakt Husams eigen levensverhaal best veel indruk: ‘Ik nam deel aan de eerste intifada in 1987. Zonder enig politiek engagement raakte ik erbij betrokken. Ik gooide stenen voor het plezier en het is een wonder dat ik niet ben doodgeschoten. Ik zat wel een tijdje in de gevangenis, maar na de intifada ben ik beginnen te studeren.’ Als student herpakte Husam zich. Hij schopte het tot in de Verenigde Staten, waar hij Conflict Transformation & Peacebuilding studeerde.
Sinds enkele jaren is hij een erkende gids en hij wil nadrukkelijk het Palestijnse verhaal brengen. ‘De meeste toeristen komen naar dit gebied voor een bezoek aan de heilige plekken’, legt Husam uit. ‘Dat is logisch, maar veel gidsen vertellen onderweg niets over de politieke toestand. Jullie bezoeken deze regio net om bij te leren over dit veel te lang aanslepende conflict. Voor ons Palestijnen betekent dat enorm veel, we hebben nood aan internationale solidariteit.’
Palestijnse stad in Israël
Onze eerste uitvalsbasis is het wereldberoemde Nazareth, de stad van Jezus. In het zog van een groep Braziliaanse bedevaarders trek ik er ‘s avonds mee op processie naar de grot waar volgens de overlevering de engel Gabriël aan Maria de komst van Jezus aankondigde. De grot bevindt zich in de moderne Basilica of the Annunciation, de grootste basiliek van het Midden-Oosten. Indrukwekkend en een bijzonder origineel onderdeel van de site zijn de vele fresco’s en schilderijen van Maria, die er zowel met Afrikaanse, Aziatische, Latijns-Amerikaanse als westerse looks staat afgebeeld. Tijdens het gebed aan de grot, de handen naar de hemel gericht, roept de priester in verschillende talen op tot vrede. De gelovigen beantwoorden met een gebed. Maar zullen deze gebeden een verschil maken?
Nazareth de enige stad in Israël waar op de dag van de sabbat, op zaterdag, bijna alle winkels open zijn.
Vast staat wel dat de christelijke aanwezigheid in Nazareth de stad door de eeuwen heen steeds opnieuw in een bijzondere politieke positie heeft geplaatst. De kruisvaarders bouwden Nazareth uit tot een van hun machtsbastions en zelfs Napoleon wilde de stad van Jezus bij zijn rijk. Meteen na de Tweede Wereldoorlog was Nazareth dan weer een overwegend Palestijnse stad, waardoor de Verenigde Naties logischerwijs beslisten om de stad in Palestijns grondgebied in te delen. En dan volgde de oorlog van 1948: het toen net onafhankelijke Israël annexeerde Nazareth. Uit angst voor represailles uit de christelijke wereld hielden de Israëli’s zich wel in. Nazareth werd niet verwoest - wat wel gebeurde met 400 Palestijnse dorpen - en Palestijnse inwoners mochten blijven. Die bescherming trok weer andere Palestijnen aan wat Nazareth tot op vandaag de grootste Palestijnse stad in Israël maakt. Mede daardoor is Nazareth de enige stad in Israël waar op de dag van de sabbat, op zaterdag, bijna alle winkels open zijn.
Optredens en films in het gemeenschapscafé
De christelijke beschermlaag over Nazareth betekent niet dat er momenteel geen spanningen zijn. Israëlische investeerders hebben een nieuw stadsdeel opgetrokken, inclusief een nieuw stadhuis en winkelcentra, waardoor het centrum van de stad geleidelijk aan verschuift. Buitenlandse toeristen worden zo veel mogelijk in Israëlische hotels ondergebracht. Dat alles heeft er mee voor gezorgd dat de soek in het historische centrum er vandaag verwaarloosd bijligt. Enkele Palestijnse dames willen het imago van het oude Nazareth weer opkrikken.
Met het Liwan Cultural Café hebben ze in een smal steegje van de soek een alternatief gemeenschapscafé opgericht. ‘Toeristen zien in Nazareth al te vaak alleen maar de historische stenen, niet de levende stenen’, vertelt Sally Azzam, een van de initiatiefneemsters. ‘Met optredens, films en andere culturele activiteiten willen we in ons café de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar krijgen.’ Met onze groep van twintig Belgen zorgen we meteen voor een vol huis in het Liwan Cultural Café, waar we plaatselijke jongeren en leerkrachten ontmoeten. Helaas horen we enkele aangrijpende getuigenissen over hoe moeilijk het is om als Palestijnse jongere school te lopen in Israël.
Kaas met gaten
Op weg naar de Westelijke Jordaanoever moeten we in Jalamah een allereerste checkpoint voorbij. Bij het naderen van de kilometerslange omheining en wegversperringen vraagt gids Husam of een van onze blonde medereizigsters vooraan in de bus wil komen zitten. En jawel, het trucje werkt. De Israëlische militairen en veiligheidsagenten knikken vriendelijk en zonder extra paspoortcontrole mogen we verder. Officieel reizen we vanaf nu op Palestijns grondgebied, al is dat niet helemaal zo duidelijk. ‘Sinds de vredesakkoorden van Oslo in 1993 is Palestina in drie zones opgedeeld’, legt Husam uit. ‘In zone A – meestal steden - hebben de Palestijnse autoriteiten volledige soevereiniteit. In zone B is er gemengde controle, maar belangrijke bevoegdheden zoals huizen- en wegenbouw zijn in Israëlische handen. In zone C, het overgrote deel van het Palestijnse grondgebied, geldt de Israëlische militaire wetgeving.’ Husam vergelijkt het huidige Palestina met kaas met gaten, en de gaten zijn de Palestijnse steden.
Kinderen met speelgoedgeweren: hopen zo ooit als martelaars te sterven?
De eerste stad op ons traject is Jenin. In de oorlog van 1967 was dit de eerste stad die door Israëli’s werd veroverd, maar na de Oslo-akkoorden kwam Jenin in de jaren negentig opnieuw in Palestijnse handen. Toch viel tijdens de intifada van 2002 het Israëlische leger de stad met veel machtsvertoon binnen. Israël viseerde toen enkele beruchte terroristen en tien dagen strijd leidden tot meer dan vijftig Palestijnse en een tiental Israëlische slachtoffers. De bloedige beelden gingen de wereld rond. Onze eerste indruk van Jenin is ook best bloedig, maar dan van een andere orde. De moslims vieren die dag net hun offerfeest en midden op straat wordt een lam de keel overgesneden. Zonder verdoving en zonder enige politieke discussie. Verder vallen de vele affiches van Palestijnse martelaars op. Iedereen die omkomt in het Palestijns-Israëlische conflict krijgt dus zijn openbaar eerbetoon. En wat me vooral treft: in de straten van Jenin lopen bijna alle kinderen met speelgoedgeweren rond. Hopen zij ooit als martelaars te sterven?
Alweer een muur
Tijdens onze verplaatsingen op de Westelijke Jordaanoever valt op hoe sterk de Israëli’s zich Palestijns grondgebied toe-eigenen. Gids Husam wijst ons erop dat op bijna elke heuvel een Israëlische kolonie is gevestigd. Zodra er zich enkele kolonisten hebben gevestigd, begint de Israëlische staat met de aanleg van wegen en waterleidingen. Van enkele woonwagens groeit de kolonie dan uit tot een heus dorp, soms zelfs tot een middelgrote stad. En om die Israëli’s te midden van Palestijns gebied te beveiligen, komen er dan weer militaire checkpoints bij. Die geleidelijke invasie gaat in tegen de Oslo-akkoorden van 1993. En ondertussen wordt het Palestijns grondgebied alsmaar kleiner, en dus economisch alsmaar minder leefbaar.
In de omgeving van Jeruzalem is de situatie heel kritiek geworden voor de Palestijnen. Rondom de stad hebben de Israëli’s een metershoge muur van gewapend beton opgetrokken. Met die muur wil Israël Palestijnse zelfmoordterroristen tegenhouden, maar ze beperken in een klap ook de bewegingsvrijheid van honderdduizenden onschuldige Palestijnen. Voorts is de Israëlische staat ten oosten van Jeruzalem volop bezig met de aanleg van een corridor, die de Westelijke Jordaanoever zou moeten verdelen in een noordelijk en zuidelijk deel. Gelukkig houdt een
Amerikaans veto de finale realisatie van dit plan vooralsnog tegen.
Was Jezus een vluchteling?
Na een vluchtig bezoek aan Jeruzalem met de traditionele heilige plekken, zoals het Heilig Graf, de Klaagmuur en de Al-Aqsamoskee, leidt ons reisparcours richting Bethlehem. Via een van de vele checkpoints rond Jeruzalem bereiken we Jezus’ geboortestad, die in de buitenwijken vooral gedomineerd wordt door de akelige veiligheidsmuur rond Jeruzalem. Aan de Palestijnse zijde van de muur hebben de wereldberoemde graffitiartiest Banksy en plaatselijke kunstenaars kleurrijke street art aangebracht, maar uiteindelijk blijft de muur een symbool van wanhoop. Een positievere uitstraling gaat uit van de eeuwenoude Geboortekerk. Toeristen van over de hele wereld schuiven er aan voor een groet aan de gouden ster, die aangeeft waar volgens de overlevering de kribbe van Jezus heeft gestaan.
Wij overnachten in Bethlehem en bezoeken Aida, een van de grootste Palestijnse vluchtelingenkampen. De meeste families in dit kamp kwamen er terecht kort na de oorlog van 1948 en de noodtenten van destijds evolueerden tot armzalige huizen. Medewerkers van het Lajee Youth Center gidsen er ons tot bij verschillende families, die ons hartelijk uitnodigen voor koffie en gebak. Ondanks hun levenslange lot van vluchteling koesteren veel inwoners in dit kamp de hoop om op een dag terug te keren naar het dorp van hun vaak al overleden ouders of grootouders. De lege bussen traangas, kogelhulzen en een zwartgeblakerde wachttoren verraden dat de spanningen met het Israëlische leger hier geregeld hoog oplopen.
Het VN-kantoor staat er opvallend leeg bij…
Breek de stilte
Hoop en wanhoop blijven elkaar afwisselen tijdens deze inleefreis. In het zuidelijke gedeelte van de Westelijke Jordaanoever volgt nog een bezoek aan Hebron, waar de graven van Abraham, Isaac en Jacob liggen. Voor de Joden is dit een van de meest heilige plekken, maar de graven van deze aartsvaders bevinden zich vandaag in een moskee! Bovendien in Palestijns gebied, al regelen Israëlische militairen dan weer de toegang tot het heiligdom. En om de spanningen tussen Palestijnen en Israëli’s hier nog wat aan te scherpen, zijn er in het centrum van Hebron enkele Israëlische kolonies gesticht. Extremisten aan zowel Palestijnse als Israëlische kant vinden in Hebron dan ook alle elementen terug voor een explosieve cocktail van geweld en religieus fanatisme.
Een boeiende én veilige manier om de stad te verkennen, is een rondleiding van Breaking the Silence. Deze organisatie bestaat uit Israëlische ex-soldaten, die de militaire bezetting niet meer zien zitten. Zij hopen op een geweldloze oplossing van het conflict en tijdens hun rondleidingen proberen ze op een toegankelijke manier deze complexe situatie uit te leggen. Een aangrijpende plek in Hebron is a-Shuhada. Tot in de jaren negentig was dit een drukke winkelstraat, maar wegens de nabijgelegen Israëlische nederzettingen is het nu een verboden zone voor Palestijnen. Pure waanzin. Het gevolg van het verbod is een desolate wijk in het hart van de stad met alleen maar Israëlische militairen in het vizier.
Om te bekomen van zoveel indrukken, trekken we op een van onze laatste reisdagen nog even naar het diepste punt ter wereld: de Dode Zee. Na een bezoek aan Masada met de ruïnes van het 2.000 jaar oude versterkte paleis van Herodes volgt er een ontspannen dip in het zoute water van de Dode Zee. En als ultieme finale: een wandeling in het spoor van bedoeïenen die ons bij vollemaan door de woestijn leiden. Een magisch moment. Met z’n allen hopen we op een dag hier terug te keren, hopelijk zonder militaire checkpoints en met vrede voor Palestijnen en Israëli’s.
Tekst Kris Clerckx – Foto’s Michaël Dehaspe
Dit artikel is verschenen in maart 2017.
- Liwan Cultural Cafe: gezellige plek voor verbroedering met de plaatselijke jeugd en reizigers uit de hele wereld. Een aanrader als verfrissing: Taybeh, een Palestijns pintje. In de soek, 6132 street, Nazareth. Liwannazareth
- Stars & Bucks: Palestijnse humor! Voorlopig heeft de Amerikaanse keten Starbucks nog geen klacht ingediend en kan je tegen lage prijzen genieten van een lekkere koffie op een hippe en centraal gelegen plek. Al-Manara Square, Ramallah. Stars & Bucks
- Afteem: Traditioneel Palestijns restaurant met misschien wel de allerbeste falafels in het Midden-Oosten. Dit restaurant werd in 1948 gesticht door een Palestijn uit Haifa, op de vlucht voor de toenmalige Israëlische oorlogsmachine. Vlak bij de Geboortekerk van Jezus. Manger Square, Bethlehem. Afteem
- Pasar logeerde in Sisters of Nazareth Guest House: dit hotel, gerund door Franse zusters, richt zich vooral op bedevaarders. Uitstekende service in een prachtig gerenoveerd 19de-eeuws gebouw, vlak bij de Basilica of the Annunciation. Een minpunt: om 22.30 uur gaan de deuren van het hotel dicht. 6167 Street, Nazareth.
- Saint Vincent Guest House: op 15 minuten wandelen van de Geboortekerk in Bethlehem. Italiaanse zusters runnen dit bedevaardershotel met bijbehorend weeshuis. John Paul II Street. Bethlehem. www.saintvincentguesthouse.com
- Nazareth: de locaties uit het leven van Jezus, Maria en Jozef vormen de blikvangers in deze Palestijnse stad in het noorden van Israël. Een alternatieve manier om de stad te verkennen is een gidstocht onder leiding van de Britse journalist Jonathan Cook. www.jonathancook.net
- Jenin: het Freedom Theatre, een Palestijnse theaterschool, is een baken van hoop. Bezoekers zijn welkom, ook op dagen dat er geen opvoeringen geprogrammeerd staan. In het Jenin vluchtelingenkamp. www.thefreedomtheatre.org
- Birzeit: informeer of je de Palestijnse Theaterschool onder leiding van Jessika De Vlieghere kan bezoeken. Manzel street, Birzeit, Ramallah. www.palcircus.ps
- Universiteitscampus van Birzeit: hier opende onlangs het gigantische Palestinian Museum. Museum Street. www.palmuseum.org
- Ramallah: het mausoleum van Arafat en een wandeling door de levendige en vrij moderne winkelstraten van de Palestijnse administratieve hoofdstad. www.ramallah.ps
- Bethlehem: na de ingetogen sfeer in en rond de Geboortekerk is een rondleiding door het vluchtelingenkamp van Aida een harde confrontatie met de politieke realiteit van vandaag. Aanmelden bij het Lajee Youth Center. www.lajee.org
- Masada: de ruïnes van dit 2.000 jaar oude paleis, dat op de Unescowerelderfgoedlijst prijkt, zijn zowel te voet als met de kabelbaan bereikbaar. Geniet van het fantastische uitzicht over de Dode Zee. www.parks.org.il
- Dode Zee: smeer modder op je huid en blijf drijven in het water van de diepst gelegen zee ter wereld. www.deadsea.com
- Wandeltocht door de woestijn: ook bedoeïenen, de nomaden van de woestijn, zijn vaak slachtoffer van de kolonisatiedrang van de Israëli’s. Met kleinschalige toeristische initiatieven proberen ze aan de oevers van de Dode Zee te overleven. SahariDesertEcoTourismPalestine