
Campertest - Elnagh Baron 579
We halen onze nieuwe adellijke vriend op in Temse en rijden er prompt mee naar het noorden van Nederland. Daar zal deze Baron ons van Den Helder naar Den Briel brengen, zoals Jan Klaassen de trompetter dat ooit deed in het liedje van Rob De Nijs. Vier dagen genoeglijk cruisen langs de Noordhollandse kust, met zicht op wild wuivende duinen, velden vol tulpen en af en toe een glimp van de glinsterende Noordzee: we hebben er zin in.
- Kamperen
‘Baron Rob’, zoals we onze camper al snel gaan noemen, blijkt ons van optimaal rijcomfort te voorzien. Lenig beweegt hij zich over het asfalt, en buiten een lade achteraan die weleens ongevraagd openvalt, doet hij dat met weinig lawaai. Officieel heeft hij plaats voor 5 personen, maar de realiteit wijst uit dat je dat eerder drie is…. De derde is dan bij voorkeur een kind of een niet al te lange persoon. Het is tenslotte ook niet de bedoeling om mensen in een camper te stapelen als sardientjes. Daar hebben we conserven voor.
Gelukkig zijn wij slechts met twee en hebben we dus ruim voldoende plaats om alles te doen wat we moeten doen: noteren, fotograferen, rondkijken, rijden, eten, slapen. Het voorjaar is nog maar net losgebarsten, dus we zijn dankbaar dat baron Rob ons telkens warm ontvangt na een wandeling in de koude duinen bij de Noordzee.
Fors, maar flexibel
Met zijn 7,45 m lengte is dit een redelijk forse camper, die je niet overal zomaar kwijt kunt zoals zijn compactere collega’s. Toch rijdt hij soepel en heb je niet het gevoel dat je met een onhandelbaar gevaarte onderweg bent. Alles wijst zich als vanzelf uit en de opbouw van de stuurcabine zorgt ervoor dat je er snel mee weg bent.
Is het gezellig?
De skyview boven de eettafel is een troef, ook tijdens het rijden trouwens. Zelfs als de lucht grijs is, krijg je nog steeds ruime hoeveelheden daglicht binnen. De tafel is verstelbaar, en de zetel van de bestuurder kan draaien richting de tafel. Daarbij moet je die tafel dan wel een beetje verschuiven, anders loop je het risico na het verorberen van een ietwat copieuze maaltijd klem te komen zitten.
Zodra de schemering inzet, heb je behoefte aan een lichtje boven de tafel. Dat is er wel, maar is nogal koud van temperatuur. De bediening van de belichting is overigens niet zo intuïtief, het is soms lang zoeken naar de juiste schakelaar. Aan de andere kant: als je die dan eenmaal hebt gevonden, heb je wel een goed gevoel over jezelf. En over de camper.
Boven de tafel vind je een elektrisch verstelbaar bed dat naar beneden kan en waar een tweede of derde persoon in kan slapen. Met een minimum aan gedoe heb je dus een tweede bed, wat wel praktisch is. Zodra het ochtend is, kan het bed weer de hoogte in, met slechts een druk van de knop. In dit bed moet je wel dwars slapen, wat betekent dat het dus niet zo geschikt is voor mensen met lang uitgevallen benen...
Het bedieningspaneel boven de zijdeur is een toonbeeld van overzichtelijkheid: met icoontjes en kleuren wordt aangegeven wat wat is. Gebruiksvriendelijk en duidelijk.
Kleine, maar dappere keuken
Het keukentje is opmerkelijk klein voor een camper van dit formaat. We weten hoe dit komt: de beschikbare ruimte werd zo ingedeeld dat die ten goede kwam van een aparte WC en douche. Toch is dit enigszins jammer, aangezien een keuken net iets belangrijker is dan een douche, en onderweg intensiever wordt gebruikt. De aanwezige keuken is wel goed uitgerust en doet wat ze moet doen. Ook een beetje jammer: je kan van achter het fornuis niet naar buiten kijken, er is slechts een klein raampje. Wel positief: veel bergruimte, ondanks het kleine formaat.
De ruimte die uitgespaard werd bij de keuken, werd besteed aan een aparte douche.
De WC zit in de tegenoverliggende ruimte en ja, dat voelt echt luxueus, een aparte WC die je niet opzij moet schuiven als je wil douchen. Je zit hier bijna even royaal en comfortabel als thuis, en dat wil toch wat zeggen voor een kampeerder.
Luxe: riante slaapkamer!
De ultieme luxe van deze camper: een riante, af te sluiten slaapkamer. Met ruimte aan weerszijden van het bed, zodat bedgenoten niet over elkaar heen hoeven te kruipen als ze de sponde willen verlaten. Veel goed doordachte bergruimte zorgt ervoor dat je makkelijk kleding en persoonlijke spullen kwijt kan, dicht bij je slaapplek. Goede verduistering en muggengaas bieden comfort in alle seizoenen. Mooie katoenen gordijnen zijn een aangename extra: ze bieden privacy tegen inkijkende blikken van medekampeerders, maar ze geven ook een thuisgevoel. De slaapkamer is dubbel afsluitbaar, dus als je zoals wij verspreid slaapt (slaapkamer en elektrisch bedienbaar bed boven de tafel) dan creëer je wel het idee van twee aparte kamers.

Hoe zit het met bergruimte?
Zeer ruim en gerieflijk, zowel achteraan als doorheen de camper. Wie al deze kasten, kastjes, lades en bakken volgestouwd krijgt, is geen minimalistische reiziger. Achter op de camper is ook ruimte voor fietsen.
Frisse look
Met zijn witte jasje en bordeauxrode-met-grijze streep heeft de Elnagh Baron iets fris, alsof hij net onderweg is om te gaan tennissen. Dit wit wordt natuurlijk snel vuil, en ook de vele vliegjes en andere insecten die er onderweg aan blijven plakken laten hun sporen na. Maar al bij al is dit een mooie camper met een jeugdig uiterlijk.
Het interieur is opvallend verzorgd, met aangename details als katoenen gordijnen, warm houten accenten en lichte kleuren. Sommige campers kunnen een beetje té neutraal zijn, en daar heeft deze Elnagh Baron geen last van.
Technische fiche
- Chassis: Fiat Ducato 140 CV
- Maximaal Toegelaten Massa: 3500 kg
- Motor: 2,2 MJ
- KW (PK): 103 (140)
- 6 versnellingen manueel
- 5 zitplaatsen
- 2 slaapplaatsen
Afmetingen
- Breedte: 235 cm
- Lengte: 745 cm
- Hoogte: 295 cm
- Tweepersoonsbed achterin: 190 cm x 150 cm
- Elektrisch verstelbaar bed zithoek: 190 cm x 123 cm
Nutsvoorzieningen
- Gaspitten: 2
- Koelkast: inhoud 137 l
- Verwarming: combi diesel 4 KW gasverwarming
- Verswatertank: inhoud 100 l
- Vuilwatertank: inhoud 100 l
- Stopcontacten 230 V: 3
- Stopcontacten 12V: 1
- Stopcontacten USB: 1
- Gasfles: 2 (Totaal max 15 kg)
Aanwezig in dit model
- Airco
- Verwarming
- Dakraam
- Cruisecontrol
- ESC (elektronische stabiliteitscontrole)
Indicatieve catalogusprijs: 72.795 €