
Van griezelen tot headbangen: 4 festivals die buiten de lijntjes kleuren
Wist je dat hedendaagse dansers wel eens headbangen? Dat Bach swingt als jazz en dat sommige griezelfilms zo fijnzinnig zijn dat je ze beter in een stille bioscoop bekijkt? Pasarreporter Gert Corremans deelt vier originele festivaltips.
Bach, Shakespeare en Chopin
Volgens het Luca Sestak Trio schreef Carl Philipp Emanuel Bach de jazz- en swingmuziek van de achttiende eeuw. Voor Tymoteusz Bies komt de magie van Chopin meer tot haar recht tijdens een late night concert bij bij kaarslicht, en hij kan dat weten als Poolse componist. En klinken liederen en kamermuziek niet extra huiselijk als Stefaan De Gand tussendoor sonnetten van Shakespeare voordraagt? Hm, dat misschien niet.
Ook op zijn vierde editie probeert het Antwerp Spring Festival de drempel voor klassieke muziek te verlagen. De concerten op het programma krijgen een speciale twist of koppelen beroemde, populaire werken aan nieuwe composities. Op de openingsavond, bijvoorbeeld, laten de jonge violiste Abigél Králik en het orkest Casco Phil je de Italiaanse invloeden bij Mozart en Mendelssohn horen. Daarna hoppen ze naar het heden met het door Mozart geïnspireerde Music for Strings van de Vlaamse componist Matthias Coppens.
Susato Trio is dit jaar het ensemble in residentie. Ze treden op met Stefaan Degand, en ook met Casco Phil tijdens het feestelijke Beethovenconcert dat het festival op zondagnamiddag afsluit. De neogotische Handelsbeurs vormt het spectaculaire decor voor de in totaal zeven concerten.
Antwerp Spring Festival, 24 tot 30 maart, Handelsbeurs, Antwerpen
Het geheugen ontleed
Kan je de wetenschap vertrouwen? De geschiedenis, het nieuws, de algemene kennis die als de waarheid wordt voorgesteld? Nog tot 21 april leert het Gents Universiteitsmuseum (GUM) je verstandig twijfelen op de expo Wonderkamer van de Waarheid. Kunst en wetenschap gaan in dialoog en tonen je dat de zoektocht naar de waarheid over een hobbelig parcours verloopt.
Van 3 tot 5 april breekt de expo uit naar het Wintercircus. In de rotonde spinnen vier performers een intrigerend web van verhalen. Het menselijk geheugen is kwetsbaar en gelaagd, en slaat verhalen en gebeurtenissen niet 100 % accuraat op. Maar herinneringen blijven, ondanks hun onbetrouwbaarheid, waardevol en verbinden mensen met elkaar. PlayField, het artistiek collectief van Lana en Marthe Schneider, stemde zijn voorstelling I remember // Moving Monoliths, speciaal af op de expo in het GUM. Met 108 toeschouwers zit je rond het dissectietheater waar kunstenaars het geheugen ontleden.
I remember // Moving Monoliths, 3 tot 5 april, Wintercircus, Gent
Griep voor superrijken
Bij de 43ste editie mag je het BIFFF – Brussels International Fantastic Film Festival gerust legendarisch noemen. Zelfs de randactiviteiten zijn intussen iconisch: het gezellige Vampierenbal, het Belgisch kampioenschap bodypainting, de expo’s die werk van illustratoren en designers met te veel fantasie tonen. Hoewel, trop is nooit te veel op het BIFFF. Vraag maar aan het excentrieke, luidruchtige publiek.
Maar, schokkend nieuws: het BIFFF plant dit jaar Silent Screenings voor stille filmgenieters. De reden? Niet iedere fantasyfilm verdraagt een uitbundig publiek. Het duistere sprookje The ice tower met Marion Cottillard en de folk horror van Rabbit trap met Dev Patel kunnen decibels in de zaal missen als kiespijn.
Danny Boyle, de regisseur van Trainspotting, wordt opgenomen in de Order of the Raven en komt een masterclass geven over 28 Years Later, de aankomende sequel van 28 Days Later. Wie zich graag verkneukelt in sinistere toekomstscenario’s, kan zijn pret niet op met het festivalthema Future Frights. Rich flu gaat over een griep die alleen superrijken treft, After us, the flood is een Finse feelgood-rampenfilm over energie en tijdreizen. Het BIFFF pakt ook nog uit met The Surfer, een psychologische thriller met Nicholas Cage, en Opus, waarin John Malkovich een boosaardige celebrity vertolkt. Een breed, gevarieerd programma dus.
BIFFF – Brussels International Fantastic Film Festival, 8 tot 20 april, Brussels Expo, Paleis 10, Heizel
Hedendaags headbangen
Nieuwsgierig naar wat er zoal beweegt in de hedendaagse dans? Night of Bits, de opvolger van het festival Bits of Dance, haalt Belgisch en internationaal talent naar Brugge. Tijdens een gloednieuwe reeks avonden nodigt Dans in Brugge, het samenwerkingsverband van KAAP, Concertgebouw Brugge en Cultuurcentrum Brugge, choreografen en dansers op die van experiment en vernieuwing houden. De geselecteerde voorstellingen verkennen de grenzen van de dans en gaan in dialoog met andere kunstvormen.
De eerste editie focust op de relatie tussen dans en geluid. In GIMME A BREAK!!! gaat Baptiste Cazaux aan het raven, mediteren én headbangen. Inga Huld Hákonardóttir probeert geluid zichtbaar en stilte hoorbaar te maken in No lemons no melon. Dans ontmoet popcultuur in beide voorstellingen, die je de impact van geluid op het lichaam van dichtbij laten beleven.
Night of Bits, 25 april, Magdalenazaal, Brugge