Kan het nog compacter?
- Kamperen
Of we de camper kunnen ophalen bij de verdeler in Leutkirch. Natuurlijk, dan nemen we toch gewoon de trein? Gepland: vertrek om 6u23 in Brussel-Zuid om twee verbindingen later om 15u22 in het Beierse Leutkirch de camper op te pikken. Maar dat liep even anders. Vijf minuten voor vertrek klinkt het bericht door het station dat onze trein naar Frankfurt niet rijdt. Reden? Onbekend. Gevolg? Zeven treinen via Verviers, Aachen, Keulen, München, Memmingen en nog meer haltes om rond 22 uur uiteindelijk toch de bestemming te bereiken. Dank u, Deutsche Bahn. Maar dit terzijde.
Misschien is die valse start de reden waarom de Etrusco me bij de eerste blik niet van m’n sokken blaast. Het model is rechttoe rechtaan, dat wel. Strak en compact aan de buitenkant, zonder tierlantijntjes. Hij staat stevig op z’n onderbouw van Ford. Binnenin oogt het sober in zachte beige en grijze tinten, zonder te veel details. Alles zit waar het hoort te zitten. Als stijlvol accent valt sfeerverlichting tussen de badkamer en de zetel op.
Slimme details
Eén druk op de knop en het elektrisch opstapje schuift onder de deur uit, met meteen aan de binnenkant een kastje voor je schoenen, onder de zetel. Details waar we wel voor vallen. De keuken met driepitsvuur is helemaal ok, als je niet te veel aanrecht nodig hebt. Er is een ingebouwd vuilnisbakje en de koelkast is groot genoeg. De badkamer dan, dat zijn er twee in één: met een draaisysteem gebruik je die ofwel als douchecabine, ofwel als toilet en lavabo. Een slim plaatsbesparend systeem om alles toch netjes op deze paar vierkante meter te krijgen. En let op het droogrekje boven je hoofd… Goed gezien allemaal!
Als de frustratie van de treinrit is weggedeemsterd, valt die eerste kennismaking al bij al heel goed mee. Het jonge Italiaanse merk Etrusco kan steunen op de ervaring van de Erwin Hymer groep, en dat merk je.
Zwierig rijplezier
Hoe voelt de camper op de baan? De testrit richting München verloopt vlotjes. Eerst zwierig door het glooiende landschap in de voortuin van de Alpen, dan wat dieper het gaspedaal in op de autoweg. De Etrusco V6.6 staat op dezelfde onderbouw als de Benimar Cocoon 463 – het populairste model in ons land – maar pakt veel minder wind en voelt lichter aan. Het rijgeluid valt ook best mee. Tegen 120 km/u in de regen op de autostrade? Geen probleem voor deze camper. En de smalle baantjes van het dorpscentrum lukt ook wel met die breedte van amper 2,14 meter en een lengte van 6,7 meter.
Als we de XZent boordcomputer aan de praat willen krijgen, wordt het wat moeilijker. Verbinding maken via bluetooth lukt niet, ook fotograaf Thomas probeert tevergeefs. De achteruitrijcamera doet het gelukkig wel zoals het moet.
Hoofdpijn & co
Slaaptijd, en dat is altijd een uitdaging voor fotograaf Thomas. Met zijn 2 meter en een beetje wordt het al snel te krap in een camper. Ook hier, maar met de voeten over de rand lukt het wel. Het slaapcompartiment is helemaal omzoomd met kastjes en rekken. Veel opbergruimte dus, maar hoe vaak zijn we wel niet met ons hoofd tegen het laaghangende kastje aan de hoofdzijde gebotst?
Een minpuntje is dat je niet van binnenin de garage kan bereiken, al is dat ook bij andere, gelijkaardige campers zelden het geval. En nu we toch aan het muggenziften zijn: de afwerking laat hier en daar toch wat te wensen over. Een deurtje dat niet helemaal recht hangt, een kast dat niet netjes aansluit, een soms te plastic gevoel van het materiaal. Misschien is dat wel te verwachten in een budgetvriendelijke camper?
Maar we ontdekken gaandeweg ook nog meer positieve dingen. Het gordijntje om de cabine af te sluiten van het woongedeelte is handig en eenvoudig. En voldoende kastruimte is er ook wel, alle bruikbare hoekjes zijn benut. De verwarming doet het ook prima. Té prima in de badkamer, waar het altijd een paar graden warmer is dan in de rest van de camper.
Budgetvriendelijk en volledig
Dus ja, we zijn wel gecharmeerd door deze compacte camper. Het is een mooi compromis tussen een volwaardige motorhome en een buscamper. Let wel: als je van zo’n grotere gezinscamper komt, kan de zeer compacte ruimte wel parten spelen. Het is een budgetvriendelijke oplossing voor wie toch een vrij volledig voertuig wil. Deze Etrusco komt trouwens in twee versies: de V6.6 SF heeft aparte bedden en is 670 cm lang, de 5.9 SF heeft een dubbel dwarsbed en is 599 cm lang.
En de prijs? Je hebt een Etrusco V6.6 SF vanaf 53.499 euro.
Aandachtspunten
- De afwerking laat het hier en daar te wensen over
- Ben je groter dan 1,80 meter? Dan wordt het wat krap
- Voelt soms wat te basic aan
- Je kan niet in de garage van binnenuit
Pluspunten
- Veel opbergvakken
- Eenvoudig maar stijlvol interieur
- Twee aparte bedden
- Rijdt vlot en voelt niet groot of zwaar aan
- Volledig