Thomas knutselt

9 minuten leestijd
De basiswerken zijn gedaan, nu is het tijd voor de binnenkant. Het leukste deel, vindt Thomas: kasten in elkaar knutselen! En een groot bed!
praktisch

Eindelijk, ik kan beginnen met het leukste deel: knutselen! Dit deel van het project concentreert zich voornamelijk op het bouwen van kastjes. Ik voel me een soort Ikea-klusser, maar dan op een professioneel niveau. Ik vertelde al: de beschikbare werkruimte thuis, midden in het centrum van de stad, is uiterst beperkt. Het parkeren van mijn fiets vereist al een strategisch plan – om nog maar te zwijgen over het vinden van ruimte voor een camperbouwproject. De meest efficiënte werkwijze, specifiek ontwikkeld door Sytze - de man achter Vantast, die het bouwpakket heeft ontworpen - begint met het aanbrengen van de elektriciteit en isolatie, gevolgd door de wanden en het vloerpakket, het plafonddoek, en ten slotte het bouwen en afwerken van alle kasten voordat ze geïnstalleerd worden. Deze methode heeft zich ondertussen bewezen als de beste aanpak.

 

Waar is Wally?

Helaas, deze zorgvuldig uitgedachte methode vereist enige ruimte. Daarom navigeer ik door de unieke uitdagingen van mijn beperkte werkruimte, die bestaat uit mijn stadshuis en een veel te kleine garage. Ik volg dus een andere aanpak dan aangeraden. Ik hou me aan de volgorde van de te installeren kasten, bouw ze stuk voor stuk en installeer ze meteen. Werken aan de camper in die beperkte ruimte van wordt een spelletje. Welk spel? Waar is Wally?, maar dan met gereedschap en bouwmaterialen. Elke dag is het een zoektocht naar de juiste plek voor elk stuk gereedschap en materiaal. En toch: ondanks de uitdagingen werkt deze aanpak verrassend goed. Door alle beschikbare ruimte slim te gebruiken en elk projectonderdeel direct na voltooiing te installeren en een eerste laag lak aan te brengen, blijft mijn werkgebied georganiseerd en efficiënt. Mijn eigen methode verhelpt niet alleen het probleem van plaatsgebrek, maar zorgt er ook voor dat elk onderdeel van de camper exact op de bedoelde plek terechtkomt, met een precisie die de beperkingen van mijn werkruimte weerspiegelt. Creativiteit en flexibiliteit leiden vaak tot de beste oplossingen, zelfs in minder ideale omstandigheden. En als je zelf een camper wilt bouwen, zijn deze kwaliteiten onmisbaar.

 

Alles in volgorde

Dit houdt in dat de volgorde waarin de kasten worden geïnstalleerd, overeenstemt met die in de handleiding. Ik volg keurig de stappen zoals ze beschreven worden in deel 8 van de handleiding 'Inbouwen van meubels': eerst plaatsen we de vloerisolatie, dan de isolatie van de muren en het plafond, om daarna de wanden en de vloerplaat te plaatsen. Vervolgens komt het meest plezierige onderdeel, het installeren van de meubels: de cabinekast, het keukenblok (deel 1 en 2), het vaste bed (deel 1, 2, en 3), de zitjes links en rechts, en de plafondkasten. Maar wacht, we lopen iets te snel van stapel.

Eerst de wanden…

De eerste stap na het installeren van de elektriciteit en het aanbrengen van de isolatie is het afwerken van de wanden. We starten met het bevestigen van enkele latten aan het plafond, waarna we overstappen naar de stukken gemarkeerd met een 'W' voor Wand. Je bereidt dus best eerst alle platen voor, voordat ze ingebouwd worden. Dit omvat het bevestigen van eventuele hulpstukken of uitbouwstukken aan de grote platen, het samenvoegen van de kleinere stukken en vooral het behandelen van elk stuk met lak, zowel aan de voor- als achterzijde. Hoewel het lakken van de achterkant misschien overbodig lijkt, is het essentieel om al het hout in de camper te behandelen tegen vocht, vocht dat zowel door condensatie als door een omgestoten theepot kan ontstaan. Vocht en schimmel vormen de grootste vijanden bij het bouwen en onderhouden van een camper, dus een goede behandeling en ventilatie vanaf het begin zijn cruciaal. De eerste houten onderdelen die geplaatst worden, dienen als bevestigingspunten voor de grote houten platen die later komen. Het inzetten van de wanden verloopt vrij soepel en snel, waardoor de camper onmiddellijk een ander aanzicht krijgt. Het interieur begint vorm te krijgen. De lichte vracht transformeert in iets moois. De platen worden met schroeven in vooraf geplaatste muurpluggen bevestigd. Ook de door Sytze geïntroduceerde blindklinkmoeren worden gebruikt voor extra stevige bevestiging van de wanden. De laatste grote platen die geplaatst worden, zijn de vloerplaten. Daardoor kunnen we nu door de camper lopen zonder de vloerisolatie te beschadigen.

Iets voor Coco Chanel

De volgende stap is het spannen van het plafonddoek, een taak die ik als het meest uitdagend heb ervaren. Dit klinkt wellicht vreemd voor iemand wiens grootmoeder naaister was en die dus beter zou moeten weten. Toch was het voor mij een echte worsteling. Geef mij een schroevendraaier, zaag, en hamer, en alles komt in orde. Fijne vaardigheden zoals stof netjes vouwen? Die liggen me niet zo. Met behulp van kopspelden, een elektrische tacker en een flinke dosis geduld is het me toch gelukt. Ik begon vooraan, spande het doek zo strak mogelijk, en knipte de gaten voor de dakvensters zo nauwkeurig mogelijk uit. Het resultaat zou Coco Chanel misschien niet bekoren, maar gezien zij al overleden was vooraleer ik geboren ben, vind ik dit een acceptabel excuus. Ik ben tevreden met het resultaat. In de laatste fase zal ik het plafond ook afwerken met houten latten. Da’s niet noodzakelijk, maar het lijkt mij mooier en het helpt om mijn gestuntel met het doek te verbergen.

 

Daar is de Ikeaman!

Terug naar waar ik wel goed in ben: kasten in elkaar zetten. Voordat je aan de kasten en de andere onderdelen begint, verzamel je eerst alle stukken. Ik benadruk het nog graag een keertje: het sorteren en het bij elkaar leggen van de juiste stukken per letter meteen na het afhalen van het pakket, maakt alles een stuk eenvoudiger. Dat is bij het uitladen wel een hele klus, maar het helpt je echt vooruit. Bij de uitleg over elk te bouwen meubel staat in de handleiding van het desbetreffende onderdeel telkens keurig uitgelegd wat je gaat bouwen, welk materiaal je nodig hebt en wordt duidelijk aangegeven welke stukken je moet verzamelen.

Als we bijvoorbeeld naar het deel van het bed kijken, deel 5.5 van de handleiding ‘handleiding vast meubelbed’, wordt eerst uitgelegd welke hulpstukken je nodig hebt en vervolgens komt er een pagina met een overzicht van het meubel dat je gaat maken en uit hoeveel delen dat bestaat. Bij het bed bestaat dat uit het eerste deel, de zijbalken, het ladeblok en het frontpaneel. Het tweede deel is de lattenbodem, een derde deel bestaat uit de lades en panelen en ten slotte de wielkasten. Als je alle stukken verzameld hebt, wordt het een fluitje van een cent. Net als bij een Ikeakast: gewoon de nummertjes volgen en knutselen. Ik word er zowaar rustig van.

Onderdeel 1, onderdeel 2…

Het eerste onderdeel dat in de camper geïnstalleerd wordt, is de opstap en de cabinekast. De onderdelen passen vrij gemakkelijk op hun plaats. Het indraaien van sommige schroeven kan frustrerend zijn, maar je haasten is zinloos. Dat leidt alleen maar tot onnodige schade. Neem de tijd. Die schroef zal uiteindelijk wel passen na een paar pogingen.
Het tweede onderdeel is het keukenblok, of in ieder geval het eerste deel ervan. Dit blijkt eenvoudig te monteren en is vrij snel klaar. Ongeduldig als ik ben, wil ik beginnen aan het bed, het grootste onderdeel. We richten onze aandacht even op de constructie van dit deel, aangezien het het grootste en ook het leukste onderdeel is om in elkaar te zetten.

… en dan recht naar het bed!

We verzamelen de onderdelen BO1 tot en met B27. Net als bij de andere meubelstukken: als je een onderdeel niet direct kunt vinden, blader dan even verder om te kijken hoe het eruitziet. Zo vond ik B06 niet meteen… maar door verder te bladeren, zag ik dat dit een groot onderdeel was, en dus niet direct bij de kleinere B-onderdelen lag, maar bij de grotere stukken B. Ook komen de nummers niet altijd overeen met de lijst. Zo stond er in mijn handleiding bijvoorbeeld twee keer het onderdeel B11 en vier keer het onderdeel B12 vermeld. Dat bleek niet te kloppen, maar een snel berichtje naar Vantast loste meestal alles direct op. Bovendien is zo’n project geen exacte wetenschap. We vergeven Sytze graag de paar kleine foutjes die in dit grote project zijn geslopen.

Check, check en dubbelcheck

Eenmaal gevonden, leg je alles in volgorde en controleer je of er niets ontbreekt. Dan begin je met assembleren. Er wordt vaak geadviseerd om 30 minuten te wachten tot de lijm droog is, maar dat is in de praktijk onhaalbaar; het duurt te lang. Op die manier zou mijn camper nooit op tijd klaar zijn voor een eventueel totaalverbod op dieselmotoren, wat we uiteraard willen voorkomen. Het assembleren van de onderdelen moet je natuurlijk ook op je gemak doen. De meeste platen en grotere stukken passen netjes in elkaar dankzij de meegeleverde deuvels, kleine houten pinnetjes. Je tikt ze op hun plek en de andere platen sluiten mooi aan. Lijmen en schroeven is meestal de methode. Dat geldt ook voor de eerste delen van het bed, lange latten die per drie aan elkaar gelijmd en geschroefd moeten worden. Gebruik overal een lijmklem om ze tijdens het drogen op hun plaats te houden. Zo werk ik door tot het hele eerste deel van het bed klaar is om in de camper te worden geplaatst.

Bij het plaatsen van de meubels is het soms zuchten. De meubels sluiten niet altijd perfect aan op de voorgeboorde gaten, wat de voortgang kan vertragen. De oorzaak ligt vaak bij mijzelf. Het zijn mijn eigen gehaaste acties die ervoor zorgen dat er kleine aanpassingen nodig zijn. Mijn aanpak leidt ook tot enige verwarring. Zo was er, toen ik het bed begon te monteren, sprake van een aluminium profiel dat op de eerste steunbalken geïnstalleerd moest worden. Dit onderdeel ontbrak bij mij aanvankelijk, maar ik vond de instructies ervoor enkele pagina's verderop in de handleiding. Haastig en spoed is zelden goed. Ik moet concluderen: het is aan te raden, indien mogelijk, de aanwijzingen van Vantast te volgen en niet mijn slordige methode te kiezen. Deze kleine onzorgvuldigheden zijn kenmerkend voor mij; dat is gewoon hoe ik werk. Het levert me geen tijdwinst op, maar in geval van nood moet je soms improviseren.

Einde in zicht

Het laatste meubelstuk dat gebouwd wordt, zijn de plafondkasten. Dit onderdeel is het meest uitdagend en vereist het meeste denkwerk; er werd wat afgevloekt – het beste wordt voor het laatst bewaard! Gelukkig heb ik door de eerdere projecten al wat ervaring opgedaan met lijmen en schroeven, en ook deze klus lukt uiteindelijk wel. Ik stel het plaatsen van deze onderdelen nog even uit. Er moeten eerst nog enkele koorden en andere zaken geïnstalleerd worden. Maar dat komt een andere keer. De camper begint nu echt vorm te krijgen. Ik merk dat het einde nadert. Hoe de afwerking wordt uitgevoerd, lees je in deel 4.

deel Artikel

Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.

Ga voor de Pasar-pas!

lees meer