etrusco buscamper

Hoera, ik heb een camper! En nu?

7 minuten leestijd

Gefeliciteerd! Je bent de trotse, kersverse eigenaar van een camper. Eindelijk is de droom van een rijdend vakantiehuis uitgekomen. Maar voordat je de weg op kan, zijn er een paar belangrijke dingen om te regelen en te weten. Van het gewicht en je rijbewijs tot verzekering en onderhoud: met deze gids ben je helemaal klaar voor je eerste camperavontuur.

praktisch
  • Kamperen

Check: inschrijving

Veel papierwerk?

Je camper moet ingeschreven worden bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) en krijgt een kentekenbewijs en nummerplaat. Als je een nieuwe camper koopt, wordt dit eigenlijk altijd door de camperdealer geregeld voor je. Koop je een tweedehands exemplaar? Dan regel je dit zelf online. 

Check: verzekering

Eerst verzekerd, dan de hort op

Als er iets met je camper gebeurt, wil je goed verzekerd zijn. Een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, die schade aan derden dekt, is verplicht. Maar daarmee is jouw huis op wielen zelf nog niet beschermd. Een uitgebreide verzekering (zoals een omnium), dekt ook de schade aan je eigen camper, bijvoorbeeld door diefstal, brand of storm. Zeker bij een nieuwe of waardevolle camper is zo’n omniumverzekering een slimme investering. Vergelijk polissen en vraag advies om de beste keuze te maken.

Check: gewichten

Weet wat je weegt

Als het gaat om campergewichten, wordt het al snel best wel ingewikkeld. Misschien niet het leukste onderwerp om je in te verdiepen, maar het is wel echt handig als je er als (beginnend) camperaar wat meer van weet. Vandaar dat we alle relevante campergewichten even op een rij zetten, zodat je kennis snel is bijgespijkerd of opgefrist.


MTM

De maximale toegelaten massa (MTM) is het maximale gewicht dat je camper mag hebben, inclusief alles wat je meeneemt: passagiers, bagage, fietsen, water, gasflessen en brandstof. Dit gewicht vind je terug op het gelijkvormigheidsattest of inschrijvingsbewijs. 

Leeggewicht

Het leeggewicht vind je ook op het gelijkvormigheidsattest. Dit is het gewicht van de camper zonder passagiers of lading.

Rijklare massa

Omdat je eigenlijk altijd wel met een minimum aan gewicht rijdt, is de massa rijklaar bedacht. Ook deze vind je op het gelijkvormigheidsattest. Dit is het gewicht van de camper met alle fabrieksopties, een bestuurder van 75 kg, een 90% gevulde watertank en een 90% gevulde brandstoftank. 

Check: laadvermogen

Wat mag er mee? 

Het laadvermogen is het gewicht waarmee je jouw camper mag beladen. Je komt uit op dit gewicht door de MTM te verminderen met het gewicht van de rijklare massa. Zo hou je het laadvermogen over. Let op: deze gewichten zijn ooit vastgesteld, maar in de praktijk kloppen ze niet altijd. Zeker als je een tweedehands camper koopt, kan het zijn dat er door de jaren heen accessoires of veranderingen zijn gedaan en die hebben ook invloed op het gewicht van de camper. We raden dan ook aan om altijd de camper als eerste zelf te laten wegen nadat je deze hebt gekocht om zo het laadvermogen te kunnen bepalen. Zo kom je nooit voor onverwachte verrassingen te staan.

Massa in beladen toestand

De massa in beladen toestand is het daadwerkelijke gewicht van je camper tijdens het rijden. Deze moet dus altijd onder de MTM blijven, anders ben je strafbaar. 


Technisch toegelaten massa

De technisch toegelaten massa van een camper is door de fabriek bepaald en laat zien wat een camper technisch gezien veilig kan dragen. Op welk (heavy) chassis de camper is gebouwd, bepaalt voornamelijk de technische massa. Het kan dus zijn dat een camper met een MTM van 3.500 kg een hogere technische massa heeft. Dit betekent niet dat je de camper ook daadwerkelijk zwaarder mag beladen. De MTM is altijd bepalend voor wat wettelijk mag. Een hogere technische toelaatbare massa geeft wel de mogelijkheid om de camper in te laten schrijven voor dit gewicht, maar dan moet je uiteraard ook het bijbehorende rijbewijs hiervoor hebben of halen.

Check: rijbewijs

Wordt het B, C of toch C1?

Met rijbewijs B mag je een camper rijden met een MTM tot 3.500 kg. Om te rijden met een camper tussen de 3.500 en 7.500 kg, is het rijbewijs C1 vereist. Wil je een nog zwaardere camper besturen? Dan heb je het vrachtwagenrijbewijs, oftewel rijbewijs C, nodig. 
De rijbewijsrichtlijnen gaan waarschijnlijk wel veranderen. Al jarenlang worden nieuwe campers steeds zwaarder, onder andere door veiligheids- en milieuvereisten aan de ene kant en eisen qua comfort aan de andere kant. Wil je bijvoorbeeld een elektrische camper bouwen? Dan is het alleen al door het gewicht van de accu’s haast onmogelijk onder de 3.500 kg te blijven. Om al die redenen is het laadvermogen van een identieke camper door de jaren steeds kleiner geworden. Om hieraan tegemoet te komen, heeft de Europese Unie in het voorjaar van 2025 een richtlijn goedgekeurd voor de verhoging naar 4.250 kg van het rijbewijs B. Goed nieuws zou je zeggen…. Er is alleen wel wat geduld nodig. De invoering hiervan laat namelijk nog zeker tot medio 2028 op zich wachten. Tot die tijd blijft de huidige regelgeving gelden. Check altijd de actuele regels in België en je vakantieland.

Check: lading

Tafeltje hier, stoeltje daar

Nu je alles weet over de gewichten van campers, is het tijd de camper in te pakken voor je eerste trip. Als het goed is, ken je nu ook je exacte laadvermogen omdat je even bij de weegbrug bent geweest. Vervolgens is het handig om met lijstjes te werken. Bepaal per categorie wat je nodig hebt. Daarna bekijk je die lijsten nog eens kritisch. Moet echt alles mee? Vergeet niet: less is more, zeker als je met een camper reist. Dan komt het daadwerkelijke inpakken. Zorg dat zware spullen beneden een plekje krijgen en verdeel het gewicht zo veel mogelijk over de camper. Hoge kastjes zijn voor lichte spullen. Wanneer je hier geen rekening mee houdt, raakt je camper bij het rijden uit balans. Probeer 

alles een vaste plek in de camper te geven, anders ben je straks veel tijd kwijt met het zoeken naar spullen. Neem je (elektrische) fietsen mee achter op een drager? Hier gelden voor veel Europese landen specifieke regels en richtlijnen voor. Check die van tevoren voor je bestemming en de landen waar je doorheen rijdt. 
Klaar voor vertrek? Ga nog even opnieuw langs de weegbrug om zeker te zijn dat je niet te zwaar bent. Laat de camper ook per as wegen om er achter te komen of de asdruk niet te hoog is. De maximale toegestane asdruk vind je op het gelijkvormigheidsattest en het typeplaatje en is gewoonlijk wat hoger op de achteras dan op de vooras. 
Is de camper toch te zwaar of is de asdruk niet goed? Dan kan het uitladen en herpakken beginnen. Je bent niet alleen strafbaar als je camper overgewicht heeft, het heeft ook invloed op het rijgedrag. Zo is je remweg waarschijnlijk langer en is het voertuig minder stabiel op de weg. Daarnaast kan het bij een ongeval problemen met zich meebrengen omdat je niet verzekerd bent als je camper te zwaar is. Bovendien zijn er hoge boetes verbonden aan het rijden met een overbeladen camper, tot wel 6000 euro in Europa. Genoeg redenen dus om je goed aan de regels te houden.

Check: bandenspanning

Met piepende banden naar de zon

De juiste bandenspanning zorgt voor een fijne wegligging en vermindert het risico op een klapband onderweg. Hier aandacht aan te besteden voor vertrek? Doen! Controleer de bandenspanning voor elke trip en ook op reis minstens om de twee weken. Doe dit als de camper is beladen en de banden koud zijn. Hou je aan de aanbevolen waarden die je in het instructieboekje van de camper vindt. Een te lage spanning verhoogt het risico op oververhitting en beschadiging van de bandconstructie en zorgt voor een hoger brandstofverbruik, terwijl een te hoge spanning de grip en het rijcomfort vermindert. Ook slijten de banden ongelijkmatig bij een onjuiste bandendruk. In de zomer kunnen hogere temperaturen de druk iets verhogen terwijl in de winter de luchtdruk juist daalt. Controleer daarom regelmatig en pomp bij indien nodig. Vergeet niet ook je reservewiel te controleren.

Check: beveiliging

Geef dieven geen kans

Je camper is natuurlijk jouw waardevolle bezit, maar helaas ook een geliefd doelwit voor dieven. Denk daarom voordat je op pad gaat aan de beveiliging. Er zijn verschillende manieren en systemen om je camper extra mee te beveiligen. Zo kun je zelf een wielklem plaatsen, een extra slot op de deur laten monteren of raamfix (laten) aanbrengen waarmee de beugels van het raam niet meer open kunnen. Deskundigen beschouwen een ingebouwd versnellingsbakslot echter als de beste mechanische manier om de camper tegen diefstal te beveiligen. De prijs van inbouw verschilt en ligt meestal rond de 800 euro. BearLock® en Construct hebben geschikte modellen. 

Check: camperstalling

Hoog en droog voor je trouwe reisvriend

Na je vakantie wil je je camper veilig en droog parkeren. Niet iedereen heeft thuis de ruimte of mogelijkheid om een camper goed te stallen. In België zijn er diverse professionele camperstallingen met beveiliging, overkapping en soms extra services zoals stroomvoorziening of schoonmaakfaciliteiten. Kies een stalling die past bij jouw wensen en bereikbaarheid. Zo blijft je camper in topconditie, ook tijdens de winterstop.

deel Artikel

Meer inspiratie

dethleffs 560 FMK
actua
Lees meer
  • Kamperen
Dethleffs Summer Edition: Drie caravanmodellen met een geweldige uitrusting voor een eerlijke prijs
Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.

Ga voor de Pasar-pas!

lees meer