
Hoera, ik heb een caravan! En nu?
Je hebt net de sleutels van je eerste caravan in handen. Fantastisch! Maar voor je op pad gaat, zijn er nog wat praktische zaken die je best even regelt. Denk aan verzekering, laden, de juiste spiegels en onderhoud. Even alles helder op een rijtje: zo ben je helemaal klaar voor je eerste trip.
- Kamperen
Check: verzekering
Better safe than sorry
Als je een caravan koopt, is het belangrijk om stil te staan bij de juiste verzekering. Als je caravan een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 750 kilo heeft, moet je hem apart laten inschrijven én een eigen aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Die verzekering dekt schade aan derden en is verplicht. Maar daarmee ben je er nog niet: deze polis vergoedt geen schade aan je eigen caravan, bijvoorbeeld door storm, brand of diefstal. Daarvoor kun je een bijkomende omniumverzekering overwegen. Pasar-leden kunnen rekenen op een korting bij het afsluiten van zo’n verzekering. Lees meer over verzekeringen vanaf p. 120 in onze Modellenspecial.
Check: laden
Mee of thuislaten?
Nu je je nieuwe caravan hebt en je eerste reis in het vooruitzicht ligt, lijkt het verleidelijk om meteen alles in te laden. Campingmeubilair, kookgerei, fietsen: het past toch allemaal vlot? Toch even opletten: hoe zwaarder je caravan, hoe lastiger hij op de weg ligt. Daarom is het slim om goed na te denken over wat je meeneemt en wat je misschien beter pas op je bestemming koopt. Zijn boodschappen bijvoorbeeld niet handiger ter plaatse te doen? Let er in ieder geval op dat je sowieso nooit boven de MTM en het maximale trekgewicht van jouw auto uitkomt.
Het gaat trouwens niet alleen om het totale gewicht; ook de manier van beladen bepaalt hoe stabiel je combinatie rijdt. Een slecht beladen caravan kan gemakkelijk gaan slingeren, en dat wil je voorkomen. Het geheim zit in de gewichtsverdeling: zware spullen horen laag en het liefst vlak boven de as van de caravan. Lichtere spullen kunnen in de bovenste kastjes. Probeer het gewicht aan de achterkant zo laag mogelijk te houden, want te veel gewicht achterin maakt de combinatie onstabiel. Ook de disselbak mag je niet te zwaar beladen; wat je daar neerlegt, telt namelijk mee voor de kogeldruk. Vergeet daarnaast niet dat ook je auto goed beladen moet zijn: een evenwichtige verdeling van gewicht in de kofferbak en op de achterbank houdt je wagen stabiel.
Check: kogeldruk
Voor als de druk te hoog wordt
Caravan en auto goed ingeladen? Dan kan de kogeldruk eigenlijk niet verkeerd zijn. Maar toch goed om ‘m voor de zekerheid te meten. De kogeldruk is de kracht waarmee je caravan verticaal op de trekhaak van je auto duwt. Is die druk te laag, dan kan de caravan gaan zwabberen. Is ze te hoog, dan raakt je auto uit balans. Daarom is het belangrijk dat de kogeldruk ergens tussen de 50 en 75 kilo ligt, afhankelijk van je voertuig. Je vindt de toegestane waarde op het typeplaatje van je trekhaak of in het instructieboekje. De kogeldruk kan je eenvoudig meten met een speciale kogeldrukmeter of – als je creatief bent – met een personenweegschaal en een houten lat.
Check: spiegels
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…
Je staat in de startblokken om te vertrekken. Maar zie je eigenlijk wel iets in je zijspiegels? Een caravan achter je auto betekent een flink verminderd zicht naar achteren. Met je gewone zijspiegels zie je meestal niet voldoende, en dan zijn extra spiegels verplicht. Concreet geldt: zodra je met je standaardspiegels geen volledig zicht hebt op het verkeer achter je caravan, ben je wettelijk verplicht om opzetspiegels te gebruiken. In de praktijk is dat bijna altijd het geval, omdat de meeste caravans breder zijn dan de trekauto.
Deze extra spiegels moeten voldoen aan de Europese richtlijnen (E-keurmerk) en mogen maximaal 20 centimeter buiten de breedte van je caravan uitsteken. Ze moeten stevig vastzitten, goed zijn afgesteld en mogen niet trillen tijdens het rijden. Vergeet niet: zodra je zonder caravan rijdt, moet je de spiegels verwijderen – het is wettelijk niet toegestaan om ze onnodig te laten zitten. Opzetspiegels zijn eenvoudig te monteren en zijn te koop in kampeerwinkels, autoshops en natuurlijk online.
Check: banden
Stilstaan is achter gaan
Caravanbanden slijten meestal niet door het rijden, maar door stilstaan. UV-straling en vervorming zorgen na verloop van tijd voor haarscheurtjes of droogtebarsten. Daarom is het aan te raden je caravanbanden om de zes jaar te vervangen, ook al lijken ze nog in orde. De productiedatum vind je op de zijkant van de band via de DOT-code. Voor vertrek check je best altijd de bandenspanning en het profiel. En vergeet ook het reservewiel niet mee te nemen!
Check: manoeuvreren
Met of zonder spierballen?
Ein-de-lijk: je bent gearriveerd op je kampeerplek met je nieuwe caravan. En dan komt de vuurdoop: je nieuwe buren kijken mee terwijl jij probeert je paleis op wielen netjes op z’n plek te krijgen. Vooral achteruit manoeuvreren kan spannend zijn. Gelukkig zijn er movers: kleine elektrische motortjes waarmee je de caravan met een afstandsbediening moeiteloos op zijn plek rijdt – zelfs op de centimeter nauwkeurig. Geen mover? Dan duw je met spierkracht, of positioneer je de caravan met de auto. Neem in elk geval altijd een waterpas mee om te checken of je recht staat. Op een oneffen ondergrond helpen oprijplaten of wielkeggen voor stabiliteit. En zodra alles goed staat, blokkeer je de wielen voor extra veiligheid.
Tip: oefen thuis alvast een paar keer. Dan ben je straks niet alleen voorbereid, maar ook een stuk relaxter bij aankomst.
Check: stalling
Niet zomaar op de stoep
Na een heerlijke vakantie is het belangrijk om ook het einde van je kampeerseizoen goed te organiseren. Waar laat je de caravan als je hem niet gebruikt? Lang niet iedereen kan zijn caravan op eigen terrein kwijt. Veel mensen kiezen voor een overdekte of afgesloten caravanstalling. Zo staat je caravan veilig en beschermd tegen weer en wind. Een stalling is niet gratis, dus reken dit mee in je jaarlijkse kosten. Informeer bij stallinghouders naar de voorwaarden, zoals toegankelijkheid, openingstijden en verzekeringen. En denk eraan: een goede plek is vaak snel volgeboekt, dus regel dit op tijd.
Check: onderhoud en keuring
Zorg goed voor je geliefde kampeermiddel
In België is een periodieke technische keuring (zoals de APK in Nederland) niet verplicht voor caravans. Toch is het verstandig om je caravan regelmatig te laten nakijken – denk aan de remmen, banden, verlichting en gasinstallatie. Zo vertrek je met een gerust hart én verklein je de kans op pech onderweg.
Rijbewijs en trekkracht: hoe zit dat ook alweer precies?
Natuurlijk heb je gecheckt of of je jouw caravan met jouw auto én rijbewijs mag trekken. Om helemaal zeker te zijn dat je goed zit (en even op te frissen): de belangrijkste aandachtspunten op een rij.
1. Wat mag jouw auto trekken?
Niet elke wagen mag zomaar elke caravan aankoppelen. Hoeveel gewicht je mag trekken, hangt af van de toegelaten sleepcapaciteit van je auto. Die vind je terug in het instructieboekje of op het gelijkvormigheidsattest van je voertuig. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen geremde en ongeremde aanhangwagens – een caravan is eigenlijk bijna altijd geremd.
2. MTM van de caravan
MTM staat voor maximaal toegelaten massa – dat is het gewicht van wat de caravan plus alles wat je erin stopt (stoelen, servies, fietsen) mag wegen. De MTM van jouw caravan vind je op het gelijkvormigheidsattest van de caravan of op het typeplaatje bij de dissel. Die waarde mag nooit hoger zijn dan wat jouw auto wettelijk mag trekken.
3. Welk rijbewijs heb je nodig?
Met een gewoon rijbewijs B mag je een auto met aanhangwagen (zoals een caravan) besturen zolang de totale MTM van de combinatie (dus auto + caravan) niet boven de 3.500 kg uitkomt. Kom je uit tussen 3.500 en 4.250 kg, dan heb je een rijbewijs B+ (code 96) nodig.
Ga je boven de 4.250 kg, dan is een BE-rijbewijs verplicht.
- Let op: ook al blijf je met beladen onder de MTM van de caravan, toch bepaalt de MTM en niet het daadwerkelijke gewicht wat wettelijk is toegestaan.
- Twijfel je? Laat je goed informeren bij je dealer of garagehouder, of raadpleeg de website van de Vlaamse Overheid. Zo ben je zeker dat je wettelijk in orde bent én veilig de weg op gaat.