
7x de laatste kans in de musea
De zomervakantie in schoonheid afsluiten? Rep je dan naar het museum en pik nog snel die mooie expo mee die op je lijstje stond. Pasarreporter Gert Corremans selecteert 7 aanraders die binnenkort uit de musea verdwijnen.
Japanse nostalgie
Nog tot 31 augustus neemt de zomerexpo van Autoworld je mee op reis naar Japan. Of wordt het een trip down memory lane? Als kind verbrandden wij iedere zomer onze billetjes aan het loeihete zwarte kunstleder van een parkietgroene Mazda. Japanse autootjes bestormden de Europese markt in de jaren 1970 en 1980. Allemaal namaak, zongen The Strangers, die toen nog populair waren.
Big in Japan gidst je door de rijke, succesvolle Japanse auto- en motorindustrie. Bewonder legendarische modellen, waaraan je misschien zelf herinneringen hebt, en spectaculaire superbikes. Snuffel rond in de paddocks van racecircuits van Fuji en Suzuka en ontdek de tradities en innovaties waaraan de Japanse autobouwers hun succes dankten.
Big in Japan, tot 31 augustus, Autoworld, Brussel
Koorzang van kunstenaars
Op haar expo Khoros toont Berlinde De Bruyckere de stemmen in haar hoofd. Ze zijn afkomstig van kunstenaars die haar al 25 jaar vergezellen en inspireren: Lucas Cranach de Oude, filmregisseur Pasolini, zangeres Patti Smith, haar man Peter Buggenhout,… Ze verbindt hun kunstwerken met haar eigen werken, van tekeningen tot grote installaties.
Noem de expo bij Bozar dus gerust een mindmap op maat van het museum. De magie van het werk van De Bruyckere? Ze communiceert heel direct via grotendeels abstracte kunstwerken, over universele thema’s zoals verdriet en liefde, leven en dood, schoonheid en kwetsbaarheid. De materialen die ze gebruikt, zoals uitgerafelde dekens of paardenhuiden, roepen zelf al emoties op.
Khoros. Berlinde De Bruyckere, tot 31 augustus, Bozar, Brussel
Ecologische schoonheid en schade
Albedo, de eerste grote solo-expo van Hervé Charles, is de beste reden om deze zomer nog een uitstapje naar Charleroi te maken. BPS22, het kunstmuseum van de provincie Henegouwen, ademt dezelfde sfeer als S.M.A.K. in Gent. In de ruime, lichte zalen achter de neoklassieke façade wordt vaak spannende actuele kunst getoond.
Fotograaf Hervé Charles komt uit Nijvel en brengt al dertig jaar de toestand van onze planeet in beeld. Het begrip ‘albedo’ drukt uit hoeveel licht een oppervlak weerkaatst, wat ook een rol speelt in de fotografie. Hoe witter het oppervlak, hoe sterker de reflectie. Wanneer gletsjers of ijskappen afsmelten, wordt het aardoppervlak minder wit en versnelt de opwarming. Met zijn foto’s en video-installaties brengt Charles de schoonheid en ecologische schade op onze planeet in beeld.
Hervé Charles. Albedo tot 31 augustus, BPS22, Charleroi
Openluchtmuseum van Ooidonk
Hedendaagse kunst combineren met een plattelandswandeling? Rep je dan naar Goed te Réables, een historische boerderij die bij het Kasteel van Ooidonk hoorde. Francis Maere Fine Arts, een galerie in Gent, nodigde veertig kunstenaars uit om het landgoed om te toveren in een tijdelijk openluchtmuseum, het Ooidonk Art Festival. Onder meer Berlinde de Bruyckere, Kris Martin, Herman de Vries, Wim Delvoye en Maen Florin zijn van de partij. Tussen het kunst kijken door kan je pauzeren in de zomerbar of aan tafel gaan in het pop-uprestaurant. De boerderij zelf heeft ook een gastronomisch verleden: de baron van Ooidonk liet er de jenever voor zijn kasteel stoken.
Ooidonk Art Festival, tot 31 augustus, Goed te Réables, Bachte-Maria-Leerne (Deinze)
Baby’s van albast
Museum dr. Guislain steekt sinds vorige herfst in een nieuw jasje. Schrijver Erwin Mortier, die er vroeger wetenschappelijk medewerker was, nam de vaste collectie onder handen en selecteerde kunstwerken, gebruiksvoorwerpen, foto’s en archiefstukken die nieuwe verhalen blootleggen. Zijn expo Eigen Huis loopt nog tot de herfst van 2026.
De spraakmakende installatie The Clean Room van Sofie Muller verdwijnt binnenkort uit het museum. Tien albasten babyfiguurtjes liggen in glazen vitrines in de ruwe, voormalige leefruimte van het psychiatrisch centrum. Het albast zit vol onvolkomenheden, waardoor het lijkt alsof hun lichaampjes littekens of handicaps vertonen. Moet de medische wetenschap de geboorte van kindjes met een beperking voorkomen? En kan iemand helemaal mentaal gezond zijn? Daarover zet de installatie je aan het denken.
Sofie Muller. The Clean Room, tot 31 augustus, Museum Dr. Guislain, Gent
Surfen op de stoep
Op Skateboard in het Design Museum Brussels kan je de rondreizende collectie van het Design Museum in Londen gaan bewonderen. Vandaag drukt iedereen graag zijn artistieke stempel op een skateboard. Illustratoren, street of tattoo artists, modeontwerpers, kunstschilders, popsterren, noem maar op. Maar ook het afgebladderde deck van een legendarische skater kan een collector’s item zijn.
De expo toont decks in alle vormen en afmetingen, van kleine plastic boards voor kinderen tot longboards waarmee je hoge snelheden haalt. De eerste skateboards dateren uit de jaren 1950. Californische surfers begonnen toen aan sidewalk surfing te doen. Ze schroefden rolschaatswieltjes onder houten planken en joegen de wandelaars op de zeedijk de stuipen op het lijf!
Skateboard, tot 14 september, Design Museum Brussel
Palestijnse opera
Nog tot 21 september toont Kunsthal Extra City in Antwerpen de videokunstwerken van Larissa Sansour. De Palestijns-Deense kunstenaar vertegenwoordigde Denemarken zes jaar geleden op de Biënnale van Venetië.
De centrale installatie laat de operastem van sopraan Nour Darwish door de oude kloosterkerk galmen. De film, die op drie schermen speelt, gaat over overgeërfd trauma, en de muziek combineert Mahlers Kindertotenlieder met Al Ouf Mash’al, een Palestijns volkslied dat sinds de Ottomaanse tijd bestaat en tijdens iedere crisis nieuwe strofes krijgt. In haar andere films laat Sansour zich inspireren door mythen en sciencefiction. In Vitro uit 2009 gaat bijvoorbeeld over de overlevenden van een apocalyps, die vanuit een bunker hun verwoeste cultuur willen heropbouwen met behulp van klonen. Sansour bedacht haar verhalen om met het beeld van de rouwende, lijdende Palestijn te breken, maar de actualiteit heeft haar werk een profetische dimensie gegeven.
Larissa Sansour. While we count our earthquakes, tot 21 september, Kunsthal Extra-City, Antwerpen,