Futuristisch of retro?
Caravan- en camperfabrikanten bedenken steeds meer vernieuwende concepten. Caravans die stroom opslaan of moderne, knap vormgegeven woonruimtes spreken tot de verbeelding. Maar ook de liefde voor retro blijft groot.
- Kamperen
- Kamperen met de caravan
- Kamperen met de motorhome
Dethleffs eCoco
Vorig jaar introduceerde de Duitse fabrikant Dethleffs de eHome, een camper volledig behangen met zonnepanelen. Nu diesel steeds minder bijval vindt en elektrische auto’s in opmars zijn, kon de caravan niet achterblijven. Met de eCoco geeft Dethleffs blijk van toekomstvisie. Deze modern vormgegeven caravan heeft in de bodem accu’s waardoor hij zelf kan (mee)rijden en zonnepanelen op het dak. Hij is voorzien van een autonome aandrijving waardoor de auto er minder aan moet trekken. Is er geen aandrijving nodig, bijvoorbeeld bij dalen of remmen, dan kan er stroom worden opgeslagen. Momenteel bestaan er nog geen zelfrijdende caravans en is er geen homologatie voor. Dethleffs wil in 2019 een prototype grondig testen.
Luxueuze studio op wielen
Met het studiemodel Harmony 3 geeft Bürstner zijn blik op de caravan van de toekomst. Bedoeling is dat verschillende elementen op termijn hun weg vinden naar bestaande modellen. Zowel de markante buitenzijde als het interieur zijn om van te watertanden. De vernieuwende indeling is ongezien. Voorin heb je een ruime keuken die compleet het tegenovergestelde is van wat we vandaag kennen als caravankeuken: achterwand in steenlook, inductiekookplaat en een in de koelkast geïntegreerde koffiezet. Eten doe je aan een verschuifbare tafel. Helemaal trendy is het centraal hefbed boven de zithoek. De grote langwerpige horizontale vensters en de flatscreentelevisie vallen op. Tegen de achterwand bevindt zich de badkamer met een muur voorzien van mooie lichteffecten.
Prestigieuze innovatie-award
Onze collega’s van het Britse magazine Practical Motorhome reiken elk jaar de ‘Motorhome of the Year’-awards uit. In de klasse ‘Best for Innovation’ is de Chausson Flash 634 als winnaar uit de bus gekomen. Op een buitenlengte van maar 637 cm combineert hij twee zithoeken en vier volwaardige bedden. Tegen het plafond hangt een paviljoenbed voor twee personen. Boven het maxisalon vooraan hangen twee eenpersoonspaviljoenbedden. Je kan hiermee een stapelbedconfiguratie vormen, maar je kan er ook voor kiezen om slechts één bed te laten zakken. Bovendien kan je de zithoek achteraan ombouwen tot een eenpersoonsbed. In het ‘EasyBox’-systeem, opgevat als vier praktische opbergbakken die van bovenaf bereikbaar zijn, kan je tot zo’n 300 liter aan volume kwijt. De 634, Ford 130 pk kost 47.490 euro.
Knipoog naar het verleden
Retro is hip. Dat dachten ook Citroën en Pössl die een nieuwe versie van de legendarische Citroën Type H op de markt brengen. Het Franse merk produceerde deze mythische bestelwagen tussen 1947 en 1981. Vergis je niet: het uiterlijk oogt retro maar eronder schuilt de huidige Citroën Jumper. De koetswerkkit werd ontworpen door de Italiaanse designers van FC Automobil. De Wildcamp-versie is meteen de kampeervariant en in werkelijkheid een Pössl Roadcamp R. Wil je nog meer weten over buscampers? In ons zusterblad Campertijd vind je er een heuse special over terug – nu in de betere dagbladhandel.